Hjälp att lägga upp försässongsträning.

Jag börjar gymnasiet till hösten, har valt snowboard som specialidrott, det innebär 7 lektioner (skoltimmar) i veckan under sässong, och 5 lektioner före och efter.

Runt den 25e augusti börjar träningen och teorin på plats med skolan, jag planerar att få ut så mycket som möjligt av det.

Idag cyklade jag till elljusspåret här i närheten, sprang 1.5 km på 6 min och 55 sec.. vilade 5 min, drack lite vatten, och sprang ett varv till, det stannade denna gång på 7 min och 5 sec, så ni har ett hu om min nivå.. Jag väger ganska precis 60 kg, är 172 cm lång, och har inte tränat mer än att sparka boll lite då och då dom senaste månaderna.

Jag ska köpa ett terminskort på ett gym här i närheten, det gäller 16/08 - 15/01, före det har jag ingen tillgång till träning med vikter och maskiner...

Nån som har några tips på ett upplägg för träningen?

/ Tomas

Förutom konditionsträning tycker jag att du ska lägga lite tid på styrketräning och då framförallt ben, rygg och mage. För detta behöver du inget gym utan en vanlig backe funkar alldeles utmärkt. Låna en bok på biblioteket eller kolla runt på internet så hittar du olika övningar du kan utföra utan vikter. T.ex. grodhopp, skridskohopp och intervallträning uppför backen även utfallshopp på plant underlag för benen. Försök även att springa lite längre sträcker för att förbättra din uthållighet. Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
lleberg; sa:
Jag börjar gymnasiet till hösten, har valt snowboard som specialidrott, det innebär 7 lektioner (skoltimmar) i veckan under sässong, och 5 lektioner före och efter.

Runt den 25e augusti börjar träningen och teorin på plats med skolan, jag planerar att få ut så mycket som möjligt av det.

/ Tomas

Jag fattade inte om det var ett idrottsgymnasium eller liknande du skall in på.. I så fall hoppas jag att dom lär dig det du behöver veta om träning, kost och sömn.. Fram till dess så kan du träna enligt försvarets rekomendationer inför jägartjänst:

Konditionsträningen genomförs som löpning, skidåkning och om möjligt orientering.

Styrketräning inriktas främst mot ben, mage och rygg. Antal repetitioner skall vara minst 15 - 20 i varje set eftersom att uthållighet prioriteras. (Antal set: 3-4)

Exempel på övningar:
- Ryggresningar (sk "belly-backs")
- Knäböj
- Step-up (Med skivstång på axlarna upp på en bänk)
- Utfall med skivstång på axlarna.
- Träning vader + stretching- Olika sit-ups- Armböjningar (Framstupa ställ, armhävningar)
- Armhävningar i räck. (Dra sig upp från hängande)
- Axelpress med skivstång
(Markerade övningar ingår i förtesten)

Exempel på träning under en vecka:
Måndag Löpning minst 10 km (På mjukt underlag)

Tisdag Vilodag

Onsdag Simning minst 1000 m (delvis klädsim samt vattenövningar) följt av styrketräning.

Torsdag Vilodag

Fredag Styrketräning

Lördag Löpning 5-10 km följt av enkel styrketräning.

Söndag Vilodag.

Varje styrketräningspass omfattar hela kroppen och avslutas med stretching av främst vader och ben. (Om styrketräning två dagar i sträck bör olika muskelgrupper tränas)

Efterhand som Ni vänjer er vid träning så kan ett längre löppass läggas in varannan vecka. (15 - 20 km)

saxat från: http://www.k3.mil.se/article.php?id= 3280

Varför inte gå med i en Alpin klubb i närheten.
Det är alltid roligare att träna i grupp och det är ju synd att inte ta vara på kunskaperna som finns i klubbarna. Sen kan det vara mycket inspererande att träffa likasinnade!
Vossan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips