Hilleberg Stalon

Är ägare av ett Hilleberg Stalontält tillverkat före -96, vars bottentyg börjar att släppa stora kakor av gummiliknande membran på innersidan av bottenduken.Jag var tvungen att skicka tältet till Hillebergs för att byta innertältsbottenduken. Det kostade lite över 800 kr med frakt. På min förfrågan vad det kunde vara för fel, så svarade de att det var mitt fel att översta skiktet släppte på grund av att JAG inte hade torkat tältet ordentligt före förvaring. Snacka går ju. Hade de sagt att det var fabrikationsfel på duken, så hade de varit tvungna att byta gratis för dess PR eller....Tacksam för ytterligare erfarenheter av tältbottenduken. Den byttes ut efter -95 i alla tält eller?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vårda ditt Stalon väl!

Mitt Stalon är väl närmare tio år gammalt, och bottenväven håller ännu vätan ute.
Oavsett om Hilleberg gav rätt orsak till dina problem eller ej - var rädd om ditt tält! Det går ju inte längre att köpa nya Stalon. Det var alldeles för få som upptäckte dess förträfflighet, så HB la ned tillverkningen.
Alla tips på liknande tält - tvåmans med två absider - mottages tacksamt. Förr eller senare måste jag ju köpa ett nytt.

Som friluftsutövare som gillar att ha en stor absid per man så är det nu Staika jag funderar över. Där har du ju kuplvarianten av Stalon så att säga.

Stalon är ett trevligt tält. Dock lite vindkänsligt då det har en stor sida. Men jämfört med många andra är det bra.

Jag har trivts mycket bra med mitt nu i många år. Bra utrymen, bra ventilation, bra för ryggmusklerna:)

mvh Christian

Ett kanontält från -94

Har haft mitt tält sedan 1994 utan problem, sånär som 2 små hål på innertältet, låter otroligt men jag är övertygad att det är ett litet kryp som gjort dom.

Helt otroligt bra med 2 absider, ett för grejorna och ett för matlagning, likaså kan man fälla ner hela framsidan och få en otrolig utsikt. Öppnar man även upp där bar fläktar det skönt en varm dag/natt.

Tältet har varit upp ca 40-50 nätter/år, i regn, storm och stekande sol i Grekland, det var nog det som tog hårdast åtmindstånde färgmässigt.

Det enda som kanske är negativt att det är känsligt för sidvind vilket resulterar i att duken fladdrar.
Förmodligen är alla tunneltält vindkänsliga.

Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips