Hilleberg Staika

Jag ska i väg, en kanska två nätter, vi blir två vuxna och två barn 11 år, jag har möjlighet att låna att Hilleberg Staika, jag tänkte om man kopplar loss innertältet, det är footprint i tältet, skulle inte två vuxna och två barn 11 år få plats där då, vi pratar om juni månad, med varsitt liggunderlag och sovsäck, vi kan sätta upp en tarp över tältet, så kan vi ha utrustningen där.

Är det nånstans där det finns mygg eller myror? Isåfall nja. Är 11-åringarna bekväma med att ligga ytterst? Isåfall ryms ni säkert, men det blir lite trångt och obekvämt, full innerlängd är det väl typ på max 150 bredd om man tar ner innertältet på ett Staika. Eller "mysigt" kanske man ska lägga fram det som...
Ska dock sägas att jag inte prövat. Har däremot prövat 2 vuxna och två 10-11-åringar i innertältet på Keron 3, men det blir då typ 160 cm bredd invändigt, vilket funkade oväntat bra.

Senast ändrad:
Gjorde en övernattning förrförra sommaren i kallt väder blåst och regn på kalfjället i Stavangerområdet 4 vuxna i ett liknande kupoltält ett Helsport Reinsfjell 2p med footprint där vi lade innertältet åt lovart för att minska risken för vatten på liggunderlag och sovsäckar. Gick rätt bra men där fanns varken mygg eller myror, blev nån minusgrad på natten. Vi låg kvar i längsrikningen på tältet.

Anledningen var att det andra tältet ett Vaude är ett sånt där man sätter upp innertältet först och yttertältet därefter. Vi hade gått till det blev mörkt och satte upp enbart yttertält och fotprint först för att käka middag tillsammans. De som skulle sovit i Vaydetältet ville stanna kvar i det 2-manna som blev ett fyrmanna.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.