Hilleberg NIAK

Verkar var att bra tält

verkar vara ett bra tält!
köpte ett swtaika förra hösten! sneglade då på unna som är samma lika fast utan absid! skulle jag köpa ett tält idag skulle det nog bli ett niak!
litet lätt och vindstablit!

Staikan är det heller inge fel på utom vikten! det är lite väl tungt! men det är vindstabilt! tror att niak har samma stabilitet och är som staikan självstadgande så när som på absiden
//Patrik

Bra

Har haft detta tält sen i somras, o använd det ute under två veckor sammanlagt. Inte testat i hård vind, men i övrigt verkar det fungera perfekt. Oerhört lätt att sätta upp o ta ner även för en person, kvalitetskänlsa som inte kan bli bättre, vädrar ut fukt mkt bra ur innertältet. Ska man anmärka på ngt så torde det vara att det inte är ett renodlat tvåmanstält (vilket det väl inte rä tänkt som) - regnar det hårt under lägnre tid o man behöver ha ryggsäck inne i innertältet så blir det jt trångt m två pers...
Givet tanken med tältet (enmanstält att bjuda in ännu en person eller vad det står på hillebergs hemsida) så är det (så vitt ajg kan se) svårt att säga ngt negativt om tältet överhuvudtaget. Kan omöjligen tänka mig att byta det mot ngt annat tält.

nöjd med Niak

Jag köpte ett Niak i somras och gjorde nio övernattningar i Sarek i slutet av augusti. Jag kan alltså inte säga något om hur tälten fungerar under besvärliga förhållanden. Det är ju inte någon större överraskning att ett Hilleberg står emot lite regn, blåst och mygg.
Men jag kan i alla fall säga att jag trivdes mycket bra med det.

Jag har alltså inte något direkt att klaga på, men man skall vara medveten om att det är ett typiskt kompromisstält som skall vara bra till lite av varje. Klarar man sig med ett tresäsongerstält finns det lättare och billigare o.s.v. Kompromissandet gäller även kupolkonstruktionen. Ett riktigt stabilt kupoltält med två bågar har stödpunkterna utspridda så att de bildar en kvadrat eftersom det ger maximal stödyta. På Niak bildar de en rektangel i stället. Det gör att man nog bör välja ett annat tält om man vet med sig att man verkligen måste ha maximal egenstabilitet hos tältet, speciellt som toppventilen är ett tygstycke som fladdrar löst om man inte spänner ut de med linorna som sitter i det. Jag påpekar detta eftersom det kan ha betydelse för tältvalet om man måste sätta upp tältet på klipphällar o.d. ofta. Men om man inte har det problemet uppfyller Niak alla rimliga stabilitetskrav.

[Ändrat av rydstedt 2000-09-19 kl 00:15]

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg