Hemliga sovsäckar

Hej
Har tröttnat på att ligga o skaka hela nätterna i tältet, och fick i present att välja en sovsäck på XXL (http://www.xxl.se/vildmarksliv/sovsackar-underlag/sovsackar)

- Helsport Langåsen: "Helsport komfort: -5. T-LIM: -1" 1.9 kg
- Helsport Nordmarka Comfort Höger: "Komf temp 3C extrem temp -7C vikt 1,4kg pers längd 190cm"
- Mammut Ajungilak Vassfaret: "Comfort temp T-LIM 4°C."

Både Helsport och Mammut är ju bra varumärken (väl?), men jag hittar inte något om dessa sovsäckar på Internet. (Har de kanske gett dem andra namn för att man inte ska kunna söka på dem eller nåt?)

Det jag behöver är en sovsäck som man kan sova i ner till kanske -5, så kan jag stoppa i min andra sommarsovsäck ifall jag skulle behöva sova på kallare platser än så. Och så lätt som möjligt ska den vara. Jag är 177 cm lång.

Har någon några erfarenheter av dessa sovsäckar? Ska jag välja nån av dem eller ska jag lägga på några hundra och köpa ett mindre hemligt märke?

Exv. Helsport - Breheimen verkar ha väldigt bra spec:
http://www.outnet.se/helsport/breheimen-left.php

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Biltema har faktiskt två ganska godkända säckar enligt min mening för små stålar - har provkört dessa för skojs skull.

En minus 5 , 1,6 kilo och en minus 10 2,0kg - syntet och kanske inte så där jätte komprinmeringsbara - men om det kan vara så köp.

-10 säcken håller lätt för det med underställ - har kört minus 18 bar himmel med den och en del ställ på mig

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej
Har tröttnat på att ligga o skaka hela nätterna i tältet, och fick i present att välja en sovsäck på XXL (http://www.xxl.se/vildmarksliv/sovsackar-underlag/sovsackar)
(klipp)

Både Helsport och Mammut är ju bra varumärken (väl?), men jag hittar inte något om dessa sovsäckar på Internet. (Har de kanske gett dem andra namn för att man inte ska kunna söka på dem eller nåt?)

(klipp)

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

http://www.helsport.no/no/SERVICE/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/

Tror båda är av äldre modell, tycker mig känna igen namnen från förr. Edit: ser nu att Nordmarka är special XXL, men Langåsen är en gammal modell ur det vanliga sortimentet.

Tänk på att syntet åldras, en gammal säck som har legat i en packpåse några år är inte så spänstig när den packas upp...kan vara mer prisvärt att skaffa en färskare biltema :).

//J

Jag har just

...sovit 4 nätter i tält med Helsport Nordmarka.

Säcken i sig själv är skön, Helsport gör ju bra sovsäckar, men för mig blev det lite knas med kallt på överkroppen då jag är för stor för en 'vanlig' sovsäck (186cm/98kg) men för dig (177cm) tror jag att den ska passa bra.

Nerpackad är säcken liten och lätt (1,4kg?), packpåsen är mer avlång än rund (även komprimerad), vilket några tycker är bra, andra inte beroende på hur man packar i ryggan.

Så provligg den i affären och känns det rätt så kan du bara köra på!

- - -
Vanligtvis använder jag min Helsport Alta (widemodellen för mig) och tycker att den är heeelt grym! Lite stor, men det är det värt för att få sova gott. Jag valde den lilla säcken nu för att jag trodde att det skulle bli varmt ute, men det blev det ju liksom inte....

Sen ser jag ju att Alta'n är mycket billigare i Norge, jag fick min til 899NOK med frakt, på specialerbjudande... (Alta regular kostar 749NOK på xxl.no). :-/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips