Hemavan-Sulitjelma

Funderar på tur som börjar i Vindelfjällen, bl a på de stigar som Grundsten beskriver. Vidare till Norge och Ranafjellene, över E6 till Saltfjellet och åter över E6 vid Lønsdal.

Flera avslutningar är möjliga. Jag kunde gå den gamla kuskvägen Graddis-Kuoletisjaure (som jag gick 98) och vidare i riktning Mavasjaure. Då uppstår frågan om möjligheten att ta sig vidare via Rr 235A och stigen mot Tjorvihytta. Är det öht möjligt att ta sig fram mellan Årjep Saulo och Ikesjaure? Det ser brant ut närmast sjön, men kanske någon högre variant är möjlig?


En annan variant vore att gå via Trygvebu mot Storengdalen, och därifrån
mot Tjorvihytta på känd led. Jag har gått där i motsatt riktning, och just den gången var en bro strax V om Tjorvihytta i så eländigt skick att jag tvingades vada till midjan. Inte alls behagligt och det tog en bra stund att hitta säkert vadställe med botten synlig.

En möjlighet skulle också vara att runda Balvatnet på syd-och ostsidan. Det lär vara tufft, men ofarligt.

Nån som har erfarenheter att bjuda på?


En feg variant vore förstås att ta båtskjuts över Mavasjaure, och sen gå vidare förbi Muorki- och Lomihytta mot Sulitjelma.
 
Då uppstår frågan om möjligheten att ta sig vidare via Rr 235A och stigen mot Tjorvihytta. Är det öht möjligt att ta sig fram mellan Årjep Saulo och Ikesjaure? Det ser brant ut närmast sjön, men kanske någon högre variant är möjlig?

En feg variant vore förstås att ta båtskjuts över Mavasjaure, och sen gå vidare förbi Muorki- och Lomihytta mot Sulitjelma.
Jag gick från Sulitjelma söderut ifjol och hade tanken att runda Mavasjaure på den rut du tänker om. Hittade flera berättelse att folk gick en högre variant rakt över Årjep Saulo.
Tyvärr hade jag otur med resan upp, kom fram en dag senare än planlagt, och med vädret. därför avstod jag från denna vägval och tog båten över Mavasjaure istället.

Henning
 
Är det öht möjligt att ta sig fram mellan Årjep Saulo och Ikesjaure? Det ser brant ut närmast sjön, men kanske någon högre variant är möjlig?

Nån som har erfarenheter att bjuda på?

Från samevistet vid Ikesjaure kan man utan problem gå på sluttningen ner mot Ikes bort till Säjtvagge och sedan vidare till Rr235. Sträckan mellan röset och sjö 757 korsas av grunda raviner så det är lite tyngre att gå där än det ser ut. Stigen från sjö 757 till stigkrysset är ok. Från stigkrysset till Čoarvihytta är stigen bra. 2016 tog det mig ungefär 9h att gå hela sträckan.
 
Tack för svar. Jag antar att sameviste syftar på kartans renvaktarstuga?

Alldeles efter rastskyddet ser det ut att vara en hel del vatten att korsa. Inga problem där?


9 timmar är rätt normalt för mig, men vid min höga ålder tar det nog längre tid. Men jag har ju mitt tält.
 
Jag antar att sameviste syftar på kartans renvaktarstuga?
Nej. Där finns ett liten sameviste vid stranden söder om rastskyddet. Från renvaktarstugan hamnar du ja på fel sidan av sjön för att komma till Säjtvagge.
Alldeles efter rastskyddet ser det ut att vara en hel del vatten att korsa. Inga problem där?
Det var inte mycket vatten där ifjol, verkar helt OK om jag kollar med Ortofoton.

Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
gurli Hemavan - Pieskhaure Fjällvandring 2
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
mied93 Helgtur Hemavan Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
stenblock Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 6
Tetris Hemavan nu? Fjällvandring 4
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
ErikBergm Hemavan flygplats - Okstindarne till fots Fjällvandring 15
Picea Hemavan-Viterskalet med barnen? Fjällvandring 18
Regalis Vandring Tärnasjön-Hemavan Fjällvandring 3
johanng Solberg-Syterskalet-Hemavan Fjällvandring 4
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
pereve Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 9
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
svebur Hemavan / Tärnaby - Tips på aktiviteter? Fjällvandring 2
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...