Helsport - seam sealer?

Har precis lagt vantarna på ett Helsport Svalbard 5. Med tältet följer en hel del saker för reparation av tältet om olyckan skulle vara framme (nål, tråd, tyg för inner- och yttertält, extra sektion tältbåge) och seam sealer. Helsport skriver att de använder sytråd med polyesterkärna och bomull som är spunnet runt denna, vilket tätar sömmen vid regn. Frågan är hur bra det tätar?

Ni som har Helsport-tält hur har ni gjort. Har ni använt seam sealer direkt, i förebyggande syfte, eller funkar det som det är?

Micke

Jag hade en Helsport Tarp som fungerar på samma sätt med sömmen och det läckte genom direkt vid första regnet. Jag kontaktade Helsport och fick till svar att tråden skulle svälla upp och täta sömmen vid regn, men det gjorde den inte på min tarp iallafall...
Jag tätade sömmen med Seam Sealer både på utsidan och insidan sen höll den tätt hur mycket det än regnade.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Nu är inte min Ringstind SL och din Svalbard jämförbara på någon punkt, ytterväven är inte samma, sömmarna ligger på andra ställen, stångkanalena är annorlunda konstruerade etc, etc.

Med ovanstående reservation: jag har faktiskt (hittills) struntat i att sömtäta mitt tält. Hade nyligen tältet uppe under (som mest) 18 timmars konstanta ösregn i kombination med höga vindstyrkor, och visst kom det igenom enstaka droppar då och då på vindsidan, men ingen nådde innertältet, utan (tror jag) hann torka in eller rinna av längs sömmen. Vad jag kunde se kom inget alls helt igenom stångkanalssömmarna, som ligger väldigt genomtänkt till.
De längsgående sömmarna är placerade så att ev. dropp ändå mest hade hamnat i spalten mellan ytter- och innerväven, så tätningsbehovet där framstod inte som akut ens innan jag visste hur de skulle sköta sig. Flest droppar kom faktiskt genom det klafflösa yttre blixtlåset, men aldrig mer än att de utgjorde något problem där heller, och de hamnar ju inte heller på innertältet.

Å andra sidan finns det väl inga nackdelar med sömtätning?. I mitt fall handlar undlåtenheten inte om några mogna överväganden, utan om ren och oförfalskad lättja ;).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips