Helsport Jotunheimen och Masi eller Ajungilak Kompakt?

Någon som har erfarenhet av dessa två sovsäckar? Skall vandra i Sälenfjällen i sept/okt.

Sitter i valet o kvalet mellan Helsports Jotunheimen (tung, 2.7 kg för 195 cm samt -25/-35) eller Masi (2.1 kg, -17/-25) eller Ajungilaks Kompakt Winter (2,58kg samt -10/-20). Blir Jotunheimen lite "overkill" för en vandring i sept/okt eller räcker Kompakt Winter bra (o istället satsar jag på en bra vintersäck?

/Juha

Frusen?

I Sälen brukar det knappast vara SÅ kallt i sept/okt??? Att köpa en så "vintrig" säck känns därför aningen "overkill" om du frågar mig.

Tänk på att du skall ha användning för säcken också när det INTE är så kallt och kom ihåg att

OM du fryser - kan du sätta på dig kläder
OM du har för VARM säck blir du också grinig

:cool:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lite frusen...

Yepp, jag var rädd för att det skulle vara lite "overkill". Tycker du att även Ajungilak Kompakt 2000 Winter blir för varm också? Enligt SMHI så är snitt-tempen i sista veckan i sept +5 så natt-temperaturer runt -5 -- -10 är väl inte omöjligt?
[Ändrat av ahuj 2001-09-16 kl 11:55]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips