Helsport Fjellduk X-TREM kontra Jervens fjälldukar

Jag är nära att slå till på en fjällduk från antingen Helsport eller Jerven då det blir kåtaboende på nästa veckas jakt och temp neråt -20.

Jag vill kunna ha den som 1) bivackpåse för mig + liggunderlag + sovsäck och 2) vind- och värmesäck för mig och sambon. Jag tycker att Jervens kingsize känns väl stor att kånka på ensam medan Thermo Hunter är för smal som vindsäck för två, 102 cm bred bara. Helsports är 115 x 160 cm som vindsäck så där bör jag och sambon kunna sitta skyddade. Jerven har ju någon duk som är 143x143 cm men de är för korta för att sova i.

Någon som har synpunkter på utförande och annat som skiljer Helsport och Jervens dukar? Helsport är betydligt billigare och X-TREM känns smartare i måtten just nu än Jervens säckar. Tacksam för tips. Hoppas att XXL.se har Helsport på hyllan, tänkte kolla och klämma på dem ikväll.

http://www.helsport.no/en/product/HIKING_GEAR/Hiking_Gear_products/Fjellduk

https://jerven-com.secure.flexiweb.no/page/7357/

Får svara mig själv då. Jag har nu kollat på Helsports variant och jag tyckte att den var stor och bulkig, vet inte hur biffig Jervens är hoppackad dock. Det fanns nog många möjligheter med många blixtlås och armhål med blixtlås. Det kändes som lite too much och dragkedjorna kändes inte helt förtroendeingivande map regn, fanns regnklaffar men tror inte de har någon jättebra effekt i blåst och vind. Back to the drawing board, ska man lägga 2700 för en Jerven Thermo Hunter så sambon får sitta utanför - eller tvärtom? :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det blev en Jerven Thermo Hunter för facila 2695 kr. Blir nog nöjd med den. Hoppackad blir den ca 15x53 cm mot den stora King Size som blir hela 20x53 cm. Nu ska man kunna somna utomhus istället för att sitta och huttra.

Jepp och jag är jäkligt nöjd. Den är med på alla svalare äventyr. Sov senast två nätter i kåta uppe i Jämtland med den som yttersäck = sov som ett barn i 10 timmar. I höstas chansade jag att enbart ha med den och ingen soväsck på jakten, också i Jämtland. Flera nätter med neråt nollan på nätterna men då den är helt tät så fick jag lite kondens i och pga för stor volym så blev det lite svalt. Kan helt klart rekommendera en sådan! Den är rätt stor när mn vecklat ut den så jag ska fixa lite linor så man kan ha den som vindskydd också, har annars en tarp med mig ibland.

har du testat den i verkligheten ännu?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips