Helsport Bivuak 1

Någon som har erfarenhet av detta "tält"?
Funderar på att använda det under en vecka i fjällvärlden runt Abisko i juli men skulle vilja veta om andra gjort det och om de då varit nöja/missnöjda med sitt val av "tält". Det känns ju liksom en smula extremt.

Jag har gamla modellen med annat andastyg än GTX, köpt begagnat, för att testa.
Använd en natt, sen undangömd i friluftsgarderoben.
Regnade natten jag var ute, det mesta hann bli blött innan jag var på plats inuti.
Efter ett par timmar var den så full av kondens och sovsäcken var så blöt så jag gav upp och knallade till en koja i närheten för att kunna sova en stund iaf.
Finns i mitt tycke mycket bättre lösningar för det priset/vikten.
GTX-modellen kanske är bättre.

Vill du köpa min för en billig peng så hör av dig:)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kvarnträsk

Tar upp den vanligaste erfarenheten av den här typen av enmans sovsäcksöverdrag.
Min praktiska erfarenhet av flera olika modeller är som Kvarnträsk skriver, blöt....
Till vikten av 1000g får du ett jättetak till en tarp där du kan ha sitthöjd, mindre kondens och dessutom hålla dina grejor torra.
Vore bivac överdrag kanon skulle alla använda dem jämt. Min erfarenhet och observation är att nästan alla jag känner har prövat och förvisat till garderobens mörker. Undvik är mitt råd.
//J

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips