Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten?

Vem har högst kvalitet?

• Helly-Hansen

Röster: 1 33.3%
  • Haglöfs

Röster: 2 66.7%

• Totala väljare
    3
De kostar runt 800:-. Finns säkert dyrare men det är väl i alla fall inga billighetsprylar (90 l) för det priset.

Hur ser man märket på blixtlåset?

Det brukar stå YKK på löparen till blixtlåsen om det är från dem. Kan ibland stå med i beskrivningen (av väskan/jackan/...) som ett kvalitets- och försäljningsargument.

/Patrik

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är det bara ändarna som är fastsydda så räcker det väl att spräta upp i inre änden och sedan trä i nytt resår/gummiband - antingen dra i det nya mha det gamla eller köra "trixet" med att hasa sig fram några cm i taget mha ne säkerhetsnål fäst i nya bandet. (...)
Den lila uppsprättningen har jag fått göra ett otal gånger i alla sorters barn- och vuxenkläder, och varje gång, precis som TS, förundrat mig över den huvudlösa konstruktionen. Inte mycket extrajobb vid resårbyte, men fullständigt onödigt.
Säkerhetsnål duger i de flesta fall, men eftersom problemet återkommer är det ju lika bra att investera 35 kr i en riktigt resårträdare :). De blir smidigare och de klarar även riktig smala kanaler.

OnT:
Jag skulle nog kola på närmsta loppis, innan jag slängde upp 800 spänn på en ny väska. De brukar svämma över av den sorten. Klämma och kolla ev. slitage och detaljer går ju att göra även då, och en eventuell felinvestering svider bara bråkdelen i plånboken. Och så bidrar man till den cirkulära ekonomin :)

Tänkte köpa en ny kappsäck (eller duffelväska för ni som inte kan svenska), och XXL har två väldigt snarlika från Haglöfs (Cargo) resp Helly-Hansen (Duffel 2). Priset är detsamma så nu är det enda jag väljer utifrån kvaliteten.

Har någon någon uppfattning om kvalitetstänket hos resp märke?
Jag har sedan 10 år tillbaka dagligen använt en Haglöfs väska i mitt jobb för att bära dator m.m. Ibland lastar jag den ganska tungt och bär den på ryggen. Fortfarande är den helt felfri. Jag måste ha dragit i blixtlåsen åtskilligt många gånger vid det här laget. Så är dagens väskor i närheten av kvaliten på denna så är det min rekommendation.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips