Helags- Ekorrpasset

Planerar att vandra Helags- Ekorrpasset- Sylsjön i sommar, sitter och tittar på kartan( 1:50 000 Calazo) och ser att det går en omarkerad stig från Mieskentjakke till Ekorrdörren. Någon som gått den och vet hur tydlig den är verkligheten, är den väldigt svår att följa eller ser en att det är en tydlig stig liksom...?🤔

Om jag minns rätt så är det en vinterled som är markerad med röda kryss!
Jag har sett folk som gått den leden mot Ekorrdörren när jag gått mellan Helags och Sylarna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag gick den sträckan i somras och den var mycket lättnavigerad eftersom du ser Ekorrdörren i princip hela vägen. Jag har för mig att det var en del småsjöar att gå runt, men inga vad eller andra hinder.

En fin sträcka att vandra är Jämt-Norgevägen. Har iofs bara vandrat den från den plats där den korsar leden söderut mot Fältjägarstugan från Helags. Vid den korsningen tog vi Jämt-Norgevägen österut, och följde den till sjön Öjön.
Har skrivit om den vandringen i min blogg här på Utsidan. Sök på Thomasvandraren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips