HB Unna + innertält i myggnät?

Nä, jag ska'nte köpa nåt... :)

Men när jag surfade runt på nätet hittade jag en pryl från Tatonka:

2624a.jpg

...alltså ett "myggskydd" med måtten 220 x 90 x 110 cm. Golvväv i PU-belagd 210T Nylon, glasfiberbågar. Vikt 1,2 kg totalt. So far so bland.

Jag fick en idé: skulle det vara möjligt att använda ovanstående som innertält i ett Hilleberg Unna, på sommaren? Många amerikanska tält har ju innertält som till stor del består av myggnät.

Hilleberg anger Unnas innermått till 230x110x100 (LxBxH):

Unna-inner.gif

Det borde ju innebära att med förbehåll för höjden så borde Tatonkas skapelse passa rätt väl om man meckar lite? (Tyvärr sitter "dörren" åt fel håll också, men man kan inte få allt)

Tror ni det vore möjligt? Vore det en bra idé för att bättra på ventilationen i tältet under sommarmånaderna? Skulle det bli lättare? Finns det några andra liknande produkter som kunde passa bättre som mygginnertält i Unna? Och varför tillverkar inte HB själva ett skräddarsytt sådant som tillbehör?

Sarvi; sa:
Tror ni det vore möjligt? Vore det en bra idé för att bättra på ventilationen i tältet under sommarmånaderna? Skulle det bli lättare? Finns det några andra liknande produkter som kunde passa bättre som mygginnertält i Unna? Och varför tillverkar inte HB själva ett skräddarsytt sådant som tillbehör?

Intressant om nån vill testa kompatibiliteten... Jag tror att Hillebergs åretruntideologi förhindrar denna typ av alternativlösningar. Vilket är lite synd...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sarvi; sa:
Nä, jag ska'nte köpa nåt... :)

Men när jag surfade runt på nätet hittade jag en pryl från Tatonka:

2624a.jpg

...alltså ett "myggskydd" med måtten 220 x 90 x 110 cm. Golvväv i PU-belagd 210T Nylon, glasfiberbågar. Vikt 1,2 kg totalt. So far so bland.

Jag fick en idé: skulle det vara möjligt att använda ovanstående som innertält i ett Hilleberg Unna, på sommaren? Många amerikanska tält har ju innertält som till stor del består av myggnät.

Hilleberg anger Unnas innermått till 230x110x100 (LxBxH):

Unna-inner.gif

Det borde ju innebära att med förbehåll för höjden så borde Tatonkas skapelse passa rätt väl om man meckar lite? (Tyvärr sitter "dörren" åt fel håll också, men man kan inte få allt)

Ett Unna sätts med fördel upp med sidorna utspända och då är det fullt genomblås i tältet...på just den modellen vet jag inte om ventilationen behöver förbättras ;).

Minskar man genomblåset blir det mer kondens, men då saknar ju innertältets material betydelse, det är ju minskat genomblås från utsidan som skapar kondens...

Svårt att veta om man tjänar viktmässigt på Tatonkas lösning, den verkar väldigt tung! Har för mig att innerältet till Unna väger ca 650 gr...finns säker någon som kan väga här på forumet. Eller varför inte fråga tillverkaren?

HB kan säker också svara på varför man inte har myggnätsinnertält som tillval ;).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips