Havskajakskurs på Linnéuniversitetet

Linnéuniversitetet verkar ha en hel del kurser i friluftsliv, äventyr och utepedagogik. Jag har arbetat i skolan i 12år tillsammans med idrottslärare och även "fuskat" som sådan. Jag får säga att idrottslärares friluftsvana är ganska basal och de aktiviteter de gör med eleverna blir i princip korv och makaroner på stormkök. Så ett lärosäte som erbjuder en djupare utbildning i friluftslin till kommande pedagoger ser jag som mycket positivt. Sedan gäller det bara att skolorna satsar lite resurser och tar vara på den kunskapen hos nya lärare.

Var ligger Linnéuniversitetet? Är det en sommarkurs endast eller går den under andra delar av terminen också?

Skulle lätt kunna tänka mig att få lite skatteåterbäring i form av studiebidrag för att paddla havskajak och dessutom få högskolepoäng för det :)

Det är 131 sökande så det är inte helt lätt att bli antagen

Per

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I min mening är NIL en mycket märklig organisation och enda anledningen att det leder fram till en NIL-licens (tror jag) är för att personen som håller i utbildningen är involverad i NIL.

Ett exempel på varför jag tycker NIL är en märklig organisation, hur blir man examinator? En organisation som bygger på att man måste känna examinatörerna för att själv kunna bli en verkar lite skum tycker jag. Och vad är grejjen med namnet? Både Norge och Danmark har andra system.

Jag har även kompisar som har gått upp som instruktörer som har berättat hur NIL-examinatörer har suttit och grälat inför gruppen om vad som är viktigast, teknik eller ledarskap. Känns som något som NIL borde ha beslutat om tidigare än så.

Därmed inte sagt att alla i NIL är dåliga, absolut inte. De har även gjort ansträngningar på senare år för att shapa upp organisationen. Tycker ändå att de har en bit kvar innan man kan jämföra med t.ex. det Engelska systemet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips