Har svårt att välja väg!

Hej! Ska starta i Abisko,ska vidare till Vistas det är där jag har svårt att välja väg,gå över Mårma eller gå ner till Alesjaure och in över Unna Visstasvaggi.Vilken väg är den vackraste.Ska sen vidare till Unna Räita och över dom tre passen.En annan fråga angående solglasögon är det jobbikt att ha icke slutna på sidorna eller rekomenderas s.k glaciärglasögon om det nu blir bra väder.

Mvh Håkan.

Unna Vistasvaggi

Båda vägarna har sina ljuspunkter, men den som gjort starkast intryck på mej är Unna Vistasvaggi som i sin högsta del har några små glittrande sjöar. Härifrån kan Påssustjåkka bestigas (ingen klättring). Längre fram ligger den långsmala böjda sjön som i norr begränsas av en lodrät bergvägg. När man kommit ut i den östligaste delen så ser man nästan hela Vistasvagge, dels mot sydost och dels norrut mot Mårmamassivet. Om det passar dagsetapperna så är det suveränt att tälta här innan man går de 350 höjdmeterna ner i stora dalen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Tack för den inofrmationen,är tält platsen du menar, efter Jåken Unna Vistasas.

Läste lite om just det tältstälet och det skulle vist vara en njutning för ögat.

Mvh Håkan.

solbrillor

När det gäller solglasögonen så beror det väl vad du ska ha dem till smat hur känsliga ögon du har, personligen kräver jag ett par mörka brillor som sitter åt tätt runt hela ögonen.
Men så är jag väldigt känslig också.
men om man å andra sidan inte är känslig och inte räknar med varken glaciär eller snöfält så är det kanske inte lika noga!

Tältplats vid Unna Vistasas

Ja, vid den jokken, innan den störtar ner i en ravin, finns fina gröna ängar att tälta på. Bild finns under min profil.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips