håller mitt tält måttet?

Har just kommit hem från årets tur med mitt tält. Tältet köpte jag begangnat -97, men vet att tältet utsattes för en hel del påfestning under en länre resa till himalaya -91. Tältet har mellan -92 och -97 legat förvarat, och jag har använt det sporadiskt efter det att jag köpte det.
Har nu börjat oroa mig för hållfastheten på tätduken. Solen har ju jobbat på duktigt för att försämra styrkan. Är det någon som har ett bra förslag på hur man kan kolla om tälttyget håller måttet. Kan jag behandla det så det håller längre? /henke

Hej Henke, och välkommen till utsidan.se!

Skriv gärna vad det är för ett tält så blir det lättare att besvara, eftersom det kan skilja en del beroende på material, konstruktion o.s.v.

Hälsningar,
# Magnus

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sierra Designs gör ju fina tält, men frågan är ju väldigt svår att besvara. Du får väl göra en grundlig inspektion och se hur tyget ser ut. Om tältet lagrades torrt och luftigt borde det inte påverkat tältduken så mycket och tält brukar hålla länge såvida de inte börjar mögla. Vad är det för material i yttertältet? Polyester är mer beständigt mot uv-strålning än silikonbehandlade nylontält.

mvh
David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips