Haglöfs LIM-jacka gröna prickar

Hej!

Jag är nu inne på min tredje Haglöfs LIM-jacka som har fått gröna små prickar/fläckar på olika ställen på jackan. De ser nästan "giftgröna" ut, blir bara fler och fler och går inte att tvätta bort. Den första jackan reklamerade jag förra året till Haglöfs och fick sedan en ny som nu också har börjat få fläckar. Haglöfs vet inte vad det beror på och jag har inte hanterat jackan på något speciellt vis som skulle kunna ha framkallat fläckarna.

Vänder mig därför till er! Är det någon som upplevt något liknande? Vet ni vad det kan bero på? Hur får man bort dem?

Alla tips tas tacksamt emot!

Mystiskt, kan det vara något med vattnet där du bor eller tvättmaskinen, tänker mig vid tvätt? Jag har en LIM-jack som jag använt ganska mycket sedan ~2008 och den är helt intakt.

Långskott:
"Mögel/kalk fläckar fr tvättmaskin kanske, man bör, minst en gång/månad köra en tvättmaskin på 90-95grader så försvinner mögel och kalkavlagringar i tvättmaskinen samt att den håller längre, man kan oxå sanera tvättmaskinen med citronsyra å köra typ en 60graders tom maskin."

Jag har läst om att man bör köra maskinen på varmaste tvätten då och då för att rengöra. Kanske något att testa men märkligt om inte andra kläder drabbas.

Det här skulle kunna peka på vattnet men fortfarande konstigt om det bara är din jacka som får prickar. http://laundry.about.com/od/laundryproblems/a/acidwaterproble.htm

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips