Haglöfs Halo Top

Har inte provat just den (ännu), men den ser väl intressant ut. Hade tidigare en Haglöfs nånting-top ("Razor" eller nåt annat fjantnamn!) som var lätt, tillverkad av WS-softshell, hade halv dragkedja och bara en liten ficka (fast på överärmen). Den saknade dock öppning under ärmhålorna, vilket hade varit schysst.

Min huvudinvänding gällde ffa materialet, men även lite Haglöfs skärningar. Tycker generellt inte att den är ssk "atletisk", dvs ofta tycker jag överkroppsplaggen är för vida runt bålen, men ändå stramar över axlarna (sen är ärmarna för korta för mig).

Materialet (=all windstopper) tycker jag är för tätt, vill man ha vindskydd så räcker vanlig Pertex/motsv, vilket är lättare, mer packbart och ffa mer ånggenomsläppligt (min uppfattning, har inga objektiva data). Så till högpulsaktiviteter där man vill ha ett lätt men vindtätt plagg med lite fickor, tumloopar och ärmhålsventilation, så skulle jag ta en hederlig löparjacka från Craft eller Newline. Men ack, de är inte lika snygga!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag håller med föregående talar i mycket dock har jag begränsad erfarenhet av WindStopper (äger bara något/några plagg då jag är tveksam till idéen). Halon verkar fin, dock tror jag den passar bättre vid segling eller andra specialakteviteter. Oftast hade jag nog valt en mjukskalsjacka som är nästan vindtät.

Rant: Attans att inga tilvlerkare kan göra motsvarande Halon i något annat tyg. Jag vill ha en i säg Schoeller Dryskin eller motsvarande men de enda som finns att tillgå har passform som en säck (BÅDE Arc'teryx, Klättermusen och TNF...). Jag har väl helt enkelt för högt ap-index:/
/Rant.

Förrästen: vad hade du tänkt ha den till?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips