Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna?

Hej!
Jaghar ett par haglögs damasker som jag t ex använder när jag åker skridsko på blöt is. Remarna som ska gå ner under foten är långa som bara den, kan någon berätta (eller visa en bild på) hur man ska använda dem? Det finns ju en liten tygögla så man kan trä långa änden genom men jag tycker det verkar klumpigt med två remmar under foten - det hdae räckt med en.

Eller har jag missat någon klurighet??

/Patrik

Används så här:

När du tar på damasken ska sidan med den korta remmen och spännet vara på den inre sidan av foten och hålbandsöglan framåt. Korsa remmarna under foten. Trä den långa remmen genom öglan på hålbandet, trä remmen i spännet och dra åt. Klart!

Det "extra" varvet som den långa remmen gör håller ner damasken bättre.

/Tommy

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips