Guobirvaggi

Ska uppfylla en dröm och vandra del av Kungsleden i sommar : Abisko - Nikkaluokta. Men då Kebnekajse fjällstation är fullbokad när jag ska gå funderar jag på att vika av mot Tarfala via Guobirvaggi.

Någon som gått den vägen tidigare och som kan ge råd tips?
 
Ska uppfylla en dröm och vandra del av Kungsleden i sommar : Abisko - Nikkaluokta. Men då Kebnekajse fjällstation är fullbokad när jag ska gå funderar jag på att vika av mot Tarfala via Guobirvaggi.

Någon som gått den vägen tidigare och som kan ge råd tips?

Jag gick den vägen på en av mina första fjällvandringar (så det färgar säkert upplevelsen något).

Det är betydligt jobbigare att gå där än att gå på leden. När jag gick var det mycket snö kvar vilket gjordes det hela extra jobbigt. Nerfärden mot Tarfala är helt klart luftig.
 
Viktigaste rådet för den turen är att följa leden upp till höger efter svarta sjön (som ligger straxt under passet), annars kan ni komma ut på onödigt farliga ställen. Nedförsbacken mot Tarfala går intill en glaciär, se till att hålla er på säker mark (led).
Länge sedan jag gick där på sommaren, men Tarfala är ju alltid värt ett besök, i synnerhet om man tycker om glaciärer :). Vackert!
Kebne är övervärderat - har jag tyckt sedan jag blev fick magsjuka där en vinter...
 
Det är fullt görlig att gå genom Guobirvaggi och över passet ner till Tarfala.
Goubirvaggi är dock inte lättgånget, bitvist ganska blockigt. Upp till passet och ffa sedan ner till Tarfala är det relativt brant. Jag gick där i mitten av augusti för något år sedan och det var stora snöfält att vandra upp- och nerför i branten.
Det är dock vandring hela tiden, ingen klättring. :)
 
Har gått den vägen två gånger. Jag tycker det är ett mycket trevligt vägval. Som Camilla skriver är det betydligt jobbigare än att följa leden. Men samtidigt mycket mer givande. Man kommer in i mycket mer högalpin terräng än vad man gör om man bara håller sig till leden. Jag har vandrat ganska sent på säsongen båda gångerna så jag har inte haft några problem med mycket snö. Det finns några tältplatser längst upp Guobirvaggi innan man svänger upp i passet. Sen finns det nog inga bra platser att tälta förrän man kommit ner i Tarfala.
 

avslutad210712

Gäst
...Sen finns det nog inga bra platser att tälta förrän man kommit ner i Tarfala...

Instämmer med de flesta. Själva dalen är stenig och kan nog vara lite slirig att gå om det regnar. Passövergången till Svarta sjön är rätt brant och ungefär 200 höjdmeter. När det gäller att ta sig ner mot glaciären gäller det att hitta "utsteget". Irrade omkring en del och hittade till att börja med bara ställen där man definitivt inte vill försöka gå ner. Träffade på några som hade följt glaciärkanten från betydligt högre upp än det med rösen markerade utsteget. När man väl tagit sig ner förbi det branta partiet är det bara att följa en ås ner.

Finns det en iordningsställd tältplats vid Svarta sjöns södra sida. Tror inte att det ryms mer än ett tält på den. Och troligen kall natt och morgon med tanke på bergen runt om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sarawak Tarfala - Guobirvaggi - Singistugorna Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.