Jag hade en Ally 15´ men sålde den och köpte en Gumotex Palava istället. Anledningen var att jag tyckte det var för mycket meck och alldeles för omständigt att montera den, speciellt när man är ensam. Detta gjorde att jag monterade upp den på våren och lät den förbli så tills det var dags att fälla ihop den på hösten. På det viset så tyckte jag att hela konseptet med hopfällbar kanot uteblev då jag ändå hade den liggandes i trädgården då den inte användes. När Allyn väl är ihop packad så blev säcken riktigt stor och otymplig att bära. Packsäck säljs dessutom som extra tillbehör för dyra pengar så jag sydde en egen utav PVC pressenning köpt på Jula.
När det gäller lastförmåga och paddling så var Allyn helt perfekt för mej och min hund. Jag använde aldrig sitsen i fören vilket gav en jättestor plats för min jycke att ligga på. När det gäller att fälla ihop en Ally så är det betydligt enklare än monteringen även om rören måste buntas ihop och duk plus matta rullas väl för att få plats i säcken.
Palavan tar jag upp ur påsen och monterar sittbrädorna samt pumpar upp den på under 10 minuter och det är riktigt busenkelt, precis så som jag vill ha det. Att släppa ur luften på Palavan sköter sig nästa självt och sen är det bara att skruva loss brädorna, rulla ihop den och stoppa den i säcken. Det går på ca: 4 minuter.
Palavan är betydligt smalare invändigt och rymmer inte lika mycket packning plus att det blir lite trängre för hunden att ligga i fören men det räcker till då jag inte ska göra några månadsexpeditioner.
Jag har bara provat att paddla Palavan en kort sväng ( jag gillar inte kallvatten) men den fungerade bra då jag använde dubbelpaddel. Men det är inte alls samma glid och riktningsstabilitet som med Allyn.
Paddlingsmässigt så är Allyn klart bättre då den är mer kanot men jag tar gärna den skillnaden då Palavan är så mycket smidigare att montera m.m. Packsäck följer dessutom med och storleken på säcken blir mindre en hälften jämfört mot Allyn.