Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Modellen har funnits sedan början av 90-talet. Har aldrig varit någon lättviktare och har troligen därför ett bra rykte om sig att hålla. Var först med extra förstärkningar på undersidan av överröret där det fogas samman med styrröret. Teknik som GT lånat ifrån BMX-cyklarna.
Idag har man löst problemet med sprickbildningar i det området genom att göra över och underröret så stora att att man kan lägga en fog mellan dem. På detta sätt förflyttas stresspunkten bort ifrån infästningen i styrröret.
Vill dock passa på att varna lite.
För några månader sedan var det en grabb ifrån Göteborg som försökte sälja en Zaskar i Velo´s forum som han påstod var ifrån -01. Priset var lågt så jag bad honom skicka bilder. Av de väl valda, men ovanligt suddiga mobil fotona såg man att modell namnet satt på underröret vilket GT inte haft sedan början av produktionen! Denna tidiga modell hade fästen för U-broms bak(dålig bromsverkan), tyngre rör och vinklar anpasade för stel gaffel. Ramen var mao ca 10 år äldre än som uppgivits!
Önskar att jag kunde återge det därpå följande telefonsamtalet och hans bort förklaringar....
Så läs på så du vet vad du skall ha för storlek mm. och syna ramen noga! Gäller även gaffeln.
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer