Grensesømmen

I samband med norges 100-års jubileum 2005 invigde Norska DNT (även STF?) en vandringsled längs med den 1619 km (Iddefjorden - Treriksrøysa) långa gränsen till Sverige. I princip band man bara ihop befintliga vandringsleder, varav endel går på svensk sida. Man gav också ut en kort beskrivning av leden i form av en bok (64s?)

http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=3060

Av någon anledning verkar detta inte ha fått någon som helst uppmärksamhet i Sverige?

http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=2288
 
Till och börja med öppnade leden 2005 på 100-årsdagen av Unionsupplösningen :)

Sen håller jag med dig att det är ledsamt trist och tråkigt att denna långa vandringsled, med stora potential att bli en svensk motsvarighet till bland annat de amerikanska långlederna, lyser med sin frånvaro hos STF.

Men DNT sviker inte utan där hittar man både guideboken och kartpaket.

Själv har jag ganska långtgående planer på att genomföra en "thru-hike" på Grensesømmen - inom ett par år :)

/Andreas
 
Till och börja med öppnade leden 2005 på 100-årsdagen av Unionsupplösningen :)

Sen håller jag med dig att det är ledsamt trist och tråkigt att denna långa vandringsled, med stora potential att bli en svensk motsvarighet till bland annat de amerikanska långlederna, lyser med sin frånvaro hos STF.

Men DNT sviker inte utan där hittar man både guideboken och kartpaket.

Själv har jag ganska långtgående planer på att genomföra en "thru-hike" på Grensesømmen - inom ett par år :)

/Andreas

Jaha där har vi svaret på varför denna led är omåttligt populär i Norge och tigs ihjäl i Sverige!!!! Inte ens en vandringsled kan vi hålla sams om....,
 
Länkarna på Grensesömmen funkar inte men det går att hitta lite info genom att söka på E1 och Grensesömmen. 230 mil ca mellan Halden och Treriksröset tuff sträcka att klara nonstop.

Thure
 
Länkarna på Grensesömmen funkar inte men det går att hitta lite info genom att söka på E1 och Grensesömmen. 230 mil ca mellan Halden och Treriksröset tuff sträcka att klara nonstop.

Thure

Tack för söktipset.

Själv har jag genom DNT karttjänst tagit reda på att 37 st av deras turkartor behövs, förutom några svenska terrängkartan och fjällkartan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.