Gratis kartor.

Har just inhandlat en Garmin E-trex med datakabel!!

Köpte Sverigekartan för att få Kartex-kartan. Kartex fungerar bra men saknar lite finesser (Ja, jag har 3.05 :)

Testar nu GPSS som är gratis på www.gpss.co.uk Den innehåller gratis kartor över 133 länder (saknar stadskartor/detaljerade kartor för Sverige) och talar 12 språk!!!

Det enda som saknas nu är ett navigationsprgram som följer vägar. DVS ett som inte föreslår att man ska ta en genväg över mälaren för att ta sig från Uppsala till Stockholm :) Vet någon något???

Var kan man hitta detaljerade gratiskartor över Sverige och Europa?

Alternativt: Var kan man köpa piratkopior till RIMLIGA priser?

(((

Ang datakabel..
Varför 450:- för kabeln?
Det är 400:- för mycket!
Utveklingskostnaden är 0:-
Tillverknningskostnad är ca 10:-
En del tillverkare tar i o för sig mer är tre ggr så mycket för motsvarande sladd.

)))

Ruttplaneringsprogram

>Det enda som saknas nu är ett navigationsprgram som följer vägar

Jag trodde att Sverigekartan kunde följa vägarna!

För ruttplanering mellan orter i Sverige och/eller hela Europa finns flera bra program. SPCS Väg (ej GPS), Lantmäteriets Sverigekartan, Autoroute Express för att bara välja några som jag själv har erfarenhet av.

För några veckor sedan kom Route 66 i en Sverige version (+ Danmark). Detta är det enda program som kan söka på gatuadress i hela Sverige samtidigt(ja upp till södra Norrland i alla fall). http://www.route66.nl/sweden.html

Med detta program kan man t ex lägga upp en rutt från gata x i Malmö till gata y i Borås. Programmet kan kopplas till GPS:en och följa färden på kartan - moving map.

Även Lantmäteriets Stadskartan kan göra samma konster, men bara inom en och samma tätort.

Funktionen att söka på gator i flera större svenska städer finns också i Universal Auto Atlas. Har inte prövat den senaste versionen, men tidigare fanns ingen möjlighet att koppla till en GPS.

>Var kan man hitta detaljerade gratiskartor över Sverige och Europa?

Se inlägg 108 Kartsök!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Untitled

>Jag trodde att Sverigekartan kunde följa vägarna!

Nopp! Bara "Resplan"-delen och den saknar helt GPS-funktioner.

>För ruttplanering mellan orter i Sverige och/eller >hela Europa finns flera bra program. SPCS Väg (ej >GPS), Lantmäteriets Sverigekartan

Ingen av ovanstående har ruttplanering till GPS.

>Autoroute Express för att bara välja några som jag >själv har erfarenhet av.

Har inte hunnit titta på den. Var kan man hitta en demoversion eller liknande?

>För några veckor sedan kom Route 66 i en Sverige >version (+ Danmark). Detta är det enda program som >kan söka på gatuadress i hela Sverige samtidigt(ja >upp till södra Norrland i alla fall). >http://www.route66.nl/sweden.html
>Med detta program kan man t ex lägga upp en rutt från >gata x i Malmö till gata y i Borås. Programmet kan >kopplas till GPS:en och följa färden på kartan - >moving map.

Verkar som precis vad jag vill ha (iallafall Europaversionen)
Hittar dock ingen prisuppgift eller länk till återförsäljare (Ska leta vidare :)

>Funktionen att söka på gator i flera större svenska >städer finns också i Universal Auto Atlas. Har inte >prövat den senaste versionen, men tidigare fanns ingen >möjlighet att koppla till en GPS.

:(

>Var kan man hitta detaljerade gratiskartor över >Sverige och Europa?
>Se inlägg 108 Kartsök!

Väntar på autorisering...

Priser

Route 66 kostar ca 395 kr både i Svensk och Europeisk utgåva. Finns hos välsorterade bokhandlare. Observera dock att den Europeiska utgåvan endast kan planera rutter mellan orter inte till adresser. Det finns dock versioner för Tyskland, Benelux, Italien o s v som kan hantera gatuadresser.

Autoroute Express har en webbplats någonstans, har dock inte URL:en. Programmet kostar ca 795 kr, men jag har sett det betydligt billigare. Fördel: täcker hela Europa ända till Ural. Nackdel: ganska dålig precision vilket kanske var OK när SA var på. Nu är det ganska irriterande att se att man befinner sig flera hundra meter från vägen större delen av tiden. Precisionen är dessutom olika i olika länder.

Autoroute Express finns även i en version för England med ruttplanering på gatunivå. GPS:en han dock endast användas på ortnivå.

Europa i Sverige?

Hej!

Läste någonstans att det fanns en version som innehöll både Sverige (detaljerad) och Europa. Det verkade som om det var den svenska versionen..?

Undrar om den fortfarande kostar under 400:- Ska undersöka i eftermidag.

//Arvid

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips