GPSTrackmaker för dummies?

Har laddat ned gratisversionen av Trackmaker och trodde,lite naivt, att jag skulle kunna öppna filer över min skogsfastighet och sedan lägga över dessa i en GPS.
Har fått odb shx shp och dbf-filer.Ingen av dessa verkar gå att öppna med Trackmaker.Har ingen erfarenhet av dessa filtyper alls.
Går det att, med rimlig tidsinsats, förstå detta?

/Andreas
 
Hmm... det borde gå att bara öppna rakt av i Trackmaker. Nja, kanske inte rakt av, men om du väljer "File -> Open File..." får du upp dialogruta för filöppning. Under "Filformat" väljer du "ArcView Shapefiles (*.shp)". Sen ska det öppnas en dialog till när du trycker OK, där du anger koordinatdatum - jag antar att det är RT90 på dina filer? Efter "OK" ska filen öppna sig...

Vad har du för version av TrackMaker? Jag kollade min, och den verkar vara #11.2

Om du har lust kan du ju maila över dina fastighetsfiler, kan jag se om jag kan öppna dem. oms (at) arstuga . se (du får redigera ihop adressen). Obs att alla tillhörande filer behövs (shp, shx, dbf och ev. prj m.fl).

Mvh
Stefan Nilsson
 
återupplivar en gammal tråd.. är det omöjligt att öppna kartor i format .rik och .kap ? programmet säger invalid format eller något sådant,, har provat med blå kartan och bsb sjökort.. gör jag fel? eller vad är det tänkt att man ska köra för kartor i detta program?
 
RIK tror jag bara att det är Fugawi och Kartex som klarar.

Du kan scanna papperskartor, spara som Bitmap (.bmp) och lägga in dom i Trackmaker. Sedan kalibrerar du kartan så att den ligger rätt, dvs du klickar på några punkter med kända koordinater. Se till att ha rätt koordinatsystem (t.ex RT90) och att detta ligger rätt vridet på bitmap-bilden. Koordinatsystem ändras på Tools->options välj fliken coordinates.
 
Lite komplettringar

BSB sjökort kan läsas (öppnas) av OziExplorer, Fugawi och Seaclear http://www.sping.com/seaclear

Rik kartor kan öppnas av Kartex och Fugawi (köpt i Sverige). För OziExplorer krävs ett tillägg för Rik kartor, kostar 450 SEK .

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L.A. Basecamp for dummies.... Navigering 1
tropfrog gps rutt for dummies Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.