GPS via Bluetooth - Kartsystem

Jag håller på att införskaffa en iPAQ h2210 som jag tänkt sätta i bilen och komplettera med GPS via Bluetooth. Hade också tänkt att införskaffa fjällkartor så småningom.

Har varit och läst vissa inlägg bla om NAVMAN Mobile GPS 4410 som verkar OK. Min egentliga fråga är vilket kartsystem som är bäst. Har tex inte lyckats hitta någon vidare bra information om vilka städer som finns med. Jag åker bil mycket i Norrland och gissar att det är de större städerna Stockholm, Göteborg osv som är med i första hand. Den enda information jag hittar är vilka länder som finns med men Sverige i sig är ju med i så gott som alla system.

Är det någon som har erfarenhet om detta eller kan tipsa om ställe där man kan hitta test eller så?

Har hittat någon test på engelska men det är sällan Svesnaka Norrland är med i dom testerna...

En annan fråga är om det är rätt tänkt med Bluetooth eller om det är bättre att kommunicera med självaste GPS'en på annat sätt?

Puh...

/Henrik

Jag är ingen expert alls på GPS. Däremot äger jag en iPaq 4100 med bluetooth. Och batterilivslängden är inte överväldigande. Speciellt inte om du har skärmen på med backlight hela tiden.

Det är inte lång tid i sträck du kan ha den igång.

Har du reservbatterier (finns att köpa extra) som du kan byta med ska det nog gå bra. Annars så tror jag (utan att veta) att du står utan batteri till din ipaq efter 3-4 dagars vandring.

// E //

Aktuellt

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En liten fingervisning

De flesta digitala bilkartorna över Sverige har - såvitt jag vet - samma ursprung, som är någon statlig kartdatabas (fastighetsregistret?). Kartföretag som Navtech köper uppenbarligen in dessa data och använder i sina produkter.

Det gör att alla produkter som baseras på Navtechs kartmaterial ser ganska lika ut. Ett sätt att få en uppfattning om vad som finns med är att gå till Garmins webbsida och använda deras Map Viewer.

Gå till http://www.garmin.com/cartography/

Överst till höger finns en meny. Välj t ex Metroguide Europa v6. Då visas en zoom-bar karta som visar både omfång och detaljer. Norrland är numera mycket väl täckt. I kartunderlaget finns även gatunummer med, även om man inte kan se det på denna websida.

AndersLj

Min favorit

vilket kartsystem är bäst

Jag har provat:
Navman 3400 med SmartST Pro 1
Destinator 3
TomTom Navigator 2

Av dessa är TomTom överlägset bäst. Bäst användargränssnitt och bäst autorutt. Bäst i det här fallet är lämpligast vägar och snabbast omräkning. Sannolikt har man lyckats koda vägdatabasen smartast och använt vettiga algoritmer vid beräkning av hastigheter.

SmartST Pro kommer med en uppgradering om någon vecka som skickas ut gratis till svenska kunder. SmartST Pro funkar bara med Navmans GPS (om jag inte missat nåt).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips