GPS Utility

Ville bara berätta att jag testat fullversionen av det engelska PC-programmet GPS Utility, och det verkar fungera bra för mina behov, vad gäller kommunikation mellan GPS och PC. Det går fint att hantera data i olika format och det går bra att registrera rasterbilder som bakgrunder (flera samtidigt).

Däremot har jag haft lite svårt att komma på hur man ska ladda data andra vägen, från en PC-databas till GPS-en. Det går visserligen att skriva nya tabeller i GPSU eller pricka ut koordinater på kartan, men hade varit mer smidigt om man kunnat använda redan befintliga data. Men det hänger väl som vanligt mest på han bakom tangenterna... återkommer om detta.

Vill man testa så finns en begränsad gratisversion eller fullversionen (25 GPB via post), sajten ligger på http://www.gpsu.co.uk/index_se.html

Är det nån annan som har erfarenheter av programmet så kom gärna med synpunkter och tips!

Hälsn.
Stefan N

Användbart tips!?

Kan lägga till ett tips (med risk för att det redan är väl känt!) hur man lägger in enkla kartor i en GPS utan kartfunktion: i sitt datorprogram för kart- och GPS-hantering ritar man en track längs ex.vis en sjö. Denna kan man sen ladda upp till GPS-en och vips har man en sjökontur i sin kartlösa GPS!

Läs mer på http://www.gpsu.co.uk/thing2do.html (rätt långt ner på sidan).

>> Stefan N

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips