GPS-Palm problem.......

Hej på er!

Är nybliven Gps ägare,(eTrex Summit) och behöver lite hjälp i navigeringsdjungeln.

Har kopplat min Gps till Palmen,(Palm Vx) och tänkte använda detta "navigeringskit" på skotern till vintern.
Problemet:
Jag får inte Palmkartan att överrensstämma med verkligheten, får en avvikelse på minst hundra meter när jag är ute och kör.
Hur ska jag gå tillväga för att kalibrera in kartan i Palmen på ett vettigt sätt??

Mjukvaror som används:
--Kartex/Blå kartan i Pc.
--Gps Pilot Cartographer för kal/omv till Palmformat.
--Gps Pilot Atlas i Palmen.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Tacksam för svar // Micke

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
WGS 84?

Tack för ditt svar Runar.

--Vilket program ska jag använda för att "norrvrida" kartan?
--Varför ska jag använda WGS84 och inte RT90?

Nybörjare som du kanske förstår.........

// Micke

Re: WGS 84?

micke.lu; sa:
Tack för ditt svar Runar.

--Vilket program ska jag använda för att "norrvrida" kartan?
--Varför ska jag använda WGS84 och inte RT90?

Nybörjare som du kanske förstår.........

// Micke

Hej Micke
Ett program typ Photoshop edy.
GPSPilot jobbar endast med WGS84

Om du har ett kartprogram typ OZI så kan du lägga på rutnät på kartan för både RT90 o WGS 84 då ser du skillnaden

Det näst bästa rådet är att införskaffa "Fugawi-Palm" http://www.solteknik.se Med det programmet fixar du kartor för palmen lekande lätt med mycket bra precision, programmet sköter om kartvridning mm, du kan kolla http://w1.461.telia.com/~u46117029/index.htm

Det bästa rådet är att köra med Fugawi-iPAQ ung. samma som ovanstående men i iPAQ har du mycket snabbare processor, mycket större minne o bättre skärm i solsken
(även i dessa program har man gps inställd på WGS84)

Runar (numera iPAQägare)

Glömde....

Kan tillägga att jag kört med GPS-PalmIIIC på skoter ett par år och omgiven av vit snö o solsken är det nästan omöjligt att se något på skärmen, trots kåpor av olika slag
Vx med s/v skärm är nog något bättre än IIIC med färgskärm i detta avseende
/Runar

Liknande trådar

Svar
0
Visningar
453 K
tomas.pihl@telia.com (Tomas Pihl)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar