GPS ökar antalet genomfartsförbud?

I ett inslag på Sky News idag klagade medborgare i en liten by i England på den ökade trafiken genom byn, som är ett resultat av att fler och fler bilister har navigeringshjälpmedel i sina bilar. GPS-navigeringen leder trafiken på en genväg genom byn i stället för på motorvägarna runt omkring, som ger en längre färdsträcka.

I inslaget intervjuades Tomtoms marknadschef, som bara kunde bekräfta att kortaste väg betyder kortaste väg men att deras system inte föreslår vägar med genomfartsförbud.

En företrädare för den engelska motsvarigheten till Motormännen konstaterade att folk köper de billigaste systemen i stället för att välja det bästa systemet, som passar plånboken. Billiga system är inte lika bra.

I programmets ingress påstods även att navigeringssystemen leder bilisterna till enkelriktade vägar och föreslår olagliga svängar. Så kommer det alltid att vara eftersom kartorna är runt ett år gamla redan när de publiceras.

Kommer vi att se fler genomfartsförbud som ett resultat av att folk kommer att hitta genvägar med hjälp av sina navigeringssystem, som de aldrig hittat hittills?
 
En intressant frågeställning. Det beror på hur TeleAtlas respektive NAvteq attribuerat olika vägavsnitt i förhållande till vägens karaktär och typisk hastighet. Dessutom använder olika system dessa attribut mer eller mindre.

Fast en del, bilister kommer nog ofta att välja kortast i stället för snabbast eftersom det leder till lägre bensinkostnader.

Navteq har mycket effektiv attribuering för att navigationssystemet inte ska välja en väg som försetts med farthinder och kringelkrokar för att avvärja genomfartstrafik. Förmodligen grundas attribueringen på kommunens klassificering av vägen. Gäller t ex i Waterloo utanför Bryssel. Barnens skola ligger vid en sådan väg. Iquen vägrar att lägga en route förbi skolan om man inte redan befinner sig vid infarten till vägsträckan. All skyltning anvisar trafiken att ta en omväg- vilket folk inte gör. Det är bara bussarna som kör runt för att slippa fartbulorna.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Oavsett karta är Garmins ruttberäkningsalgoritm skriven på ett sådant sätt, att den inte tar genvägar genom bostdsområden, om varken start- eller slutpunkten ligger inom området.
Detta förutsätter då att det finns en alternativ väg, av rimlig storlek inom rimligt avstånd (där rimligt beror lite på vilken GPS-modell det gäller, då tillgången på minne i enheten begränsar vilka yvigheter i utväderingen av rutter som man kan tillåta sig).

Hur andra tillverkare gör vet jag inte. Har dock på senare tid haft tillfälle att se lite hur en Navigon, som en bekant skaffat, bär sig åt. Jag är inte övertygad om att den är bättre än Garmin. I vissa fall är den i alla fall sämre på att hitta vettiga rutter. Kartmaterialet har samma källa, Navteq.

Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips