GPS-karta med fornlämningar

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Halaj!

På lantmäteriets gröna karta finns fornlämningar utsatta, i form av R. Exakt samma R finns utsatta på Garmins terrängkartor. Och också på hitta.se:s kartapp, om du sätter appen i friluftmode. Det är förstås hopplöst att hitta dem på din e-grunka, för du måste zooma in till viss grad för att de skall komma fram. Det är jobbigt att panorera runt med e-mojen för att hitta dem.

Nej, när jag knatar runt efter fornlämningar gör jag såhär:
Jag kollar gröna kartan ruta för ruta för ruta, och markerar R:en. Sen tar jag mig till platsen med hjälp av min e-moj. På plats öppnar jag raa:s kringla-app. Gör en sökning där jag står.
Sen tankar jag, med appen, ner en liten PDF, där den inventerande arkeologens anteckningar om vad det är för lämning står.

//T

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips