GPS känslig för träd?

Jag har sedan en tid en Timex sportklocka som förutom allt annat även kan visa fart och distans under träningspasset. På pappret en lysande uppfinning... Men...

GPS:en (en separat plånboksstor mojäng från Garmin) tycks balla ur och tappa kontakten med satelliterna när jag tar en runda i skogen. Så länge man håller sig på öppen mark eller skog med lägre växtlighet är det inga problem men som sagt enormt irriterande i elljusspåret.

Min fråga är - brukar det vara så här med GPS:er i allmänhet. Nog brukar de väl klara lite träd? Eller?

Nä.

Tyvärr brukar det vara så här. Antagligen är det en patchantenn i plånboken. För att fungera bäst, ska den ligga plant och ha någorlunda fri sikt mot himlen.

I tät skog fungerar quad helixantennerna bättre, men de är klumpigare, eftersom de inte kan göras platta.

Kartritare, som använder GPS som stöd vid ritning av orienteringskartor, brukar ha antennen i mössan.

Anders

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Clip-On GPS klarar skogen

Hej

En GPS mottagare du kan använda i skogen utan problem är Fortuna Clip-On Bluetooth GPS. Den ger position även inomhus.
Clip-On innehåller Dubbla mottagre som du kan växla mellan. En normalkänslig och en med extra känslighet.

Koppla den till en handdator med ett kartprogram och du kan gå i skogen hur mycket du önskar.
Här kan du läsa om en test som gjorts http://www.pocketgps.co.uk/fortuna-clip-on.php

Mvh
Göran

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips