Goltziana Marlin

Lade in ett inlägg med frågeställningar om denna kajak.
Jag köpte denna kajak i Mars (07) och efter att ha paddlat den ett antal månader kan jag ge en egen recension.
Marlin är snarlik i sin konstruktion och skrov till hur P&H Quest LV är uppbyggd men dock i en mer strippad, spartansk version.

Marlin svarar väl på de vitsord jag läst i olika tidningar och försäljare, den är extremt lättsvängd trots sin längd och med skädda går den verkligen spikrakt.

Den tar emot ordentligt med packning (4 dagar i juni)
akterskott
Everest 2/3 person tält, sovsäck, liggunderlag, 10 liters säck med kläder, skor, 2 st gasbehållare (stor) 1 st presening 2 x 3 m.
Fikaskott
mat för 4 dagar, frukost, lunch och middag
främreskottet
stora trangia köket (dia 20 cm), matlåda och bestick, ramla i kläder, första förband, hygienartiklar, disk och tvätt, handdukar x 2, silvertejp och paddlingshandskar x 2 par, handledsstöd, torrdräkt.
Jag har paddlat denna kajak i olika situationer från vykorts paddling till 12 m/s och 2½ m dyningar och måste tillstå att den är för mig roligast i vind och vågor men det kanske säger mer om mig än kajaken ;)

Kajaken är lätt att rolla med och rolig. Akterdäck är lågt och detta tillsamman med mycket packning gör att kajak ligger väldigt djupt, inte ovanligt att sjön sköljer över akterdäck.

Kajakens utrustning
luckor: kajaksport
lucksarg, fastmonterade med 4 mm bult och kullrig skalle, rätt längd.

Sittbrunnssarg: kraftig, ingen sparande på glasfiber.
Sits: underbar, lagom hög i bakkant, ryggstöd Boreal, jag sitter som gjuten, (193 cm. häl till höftben 120 cm) vikt 100 kg.
Jag når knappt främre skott när jag sträcker på foten

fotstöd: nyare modell utbytt hos försäljare.

Skäddavire och hölje
Goltziana har valt något tajt wirehölje så skäddawire måste smörjas in för att inte kinka sig, jag demonterade wire och smorde in med molybdensulfide, sedan löpte den som en dröm..
Skädda boxen har ingen dämpning för skädda och glapp mellan skädda och box avger ljud när skedda är nere.

I det stora hela är jag nöjd med Goltziana Marlin, det är mitt första kajakköp.
Jag rekommenderar att gå igenom kajak innan köp, mer än vad jag gjorde. (för kåt helt enkelt)
Kan jag rekommendera kajaken - helt klart!
Kommer jag köpa ytterligare kajak av denna tillverkare - det är troligt.
 
Nu efter några år med denna kajak är jag fotfarande helnöjd men jar gjort vissa modifieringar.
Monterat på en kompass vid främre skottet och flyttat vägg främre skottet 20 cm närmare mina fötter och tagit bort fotstöden för att gör en än mer personlig version av Goltziana Marlin.
Kan jag fortfarande rekommendera denna kajak. Absolut, om du är över 185 i längd är detta kajaken för dig. Helt underbar.
Njut
Balogh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.