Göra upp eld

Tjo!

Under den gånga helgen var jag ute i skogen för förstå gången på väldigt många år. Det var riktigt trevligt, men det är inte det jag tänker prata om. Istället vill jag be er om råd och tips rörande hur man smidigt gör upp eld.

Mina överlevnadskunskaper är minimala, men jag klara i alla fall av att få igång en eld så länge jag har någonting som brinner (typ tändstickor) och därefter är det inga problem. Det jag provade den här gången var att göra upp eld med ett magnesiumelddon. Jag misslyckades kapitalt och gav upp efter kanske en timmes trixande. Det hade regnat tidigare under dagen, ska tilläggas.

Så hur gör man? Jag får gnistor som är jättefina, men de antänter ju inte någonting. Jag försökte hitta torr näver från döda grenar som legat i skydd och till sist använde jag pappper jag hade med mig. Resultatlöst. Vad använder man för tände egentligen och hur hanterar man elddonet rätt? Jag är nybörjare, alla tips är bra tips, håll inte inne med något bara för att jag kanske redan vet om det.

Tack!
 
Tamponger!!

Dom är inplastade, väger inget, tar ingen plats!

Av med plasten
"fluffa" upp dom
tänd på med eldstålet!


/Andreas
 
Här finns en liten video på hur man använder eldstålet.

Du kan använda följande material som är lätt att tända med med ett eldstål.

Näver
Tamponger
Töre
Skägglav
Enbark
Tändpapp
 
Tände till modernt eldstål

Det finns även rätt instruktiva bilder i Ray Mears bok "Bushcraft".

Eldstålet är väldigt tändsäkert och lättanvänt när man har börjat använda det.

Näver är i mitt tycke det bästa tändmaterialet. Man skrapar upp "ludd" med kniven från näverns yttersta lager, antänder detta och ser till att själva näverbiten tar sig. Var inte för snål med "luddet", bara.

Förutom det som tidigare nämnts fungerar även torrt gräs och ängsull rätt ok.

Uffe
 
Om det jävlas brukar jag skrapa av en hög med magnesium och blanda den med tunt "fluffad" näver. Ett drag med donet å det brinner!!!