Göra upp eld

Tjo!

Under den gånga helgen var jag ute i skogen för förstå gången på väldigt många år. Det var riktigt trevligt, men det är inte det jag tänker prata om. Istället vill jag be er om råd och tips rörande hur man smidigt gör upp eld.

Mina överlevnadskunskaper är minimala, men jag klara i alla fall av att få igång en eld så länge jag har någonting som brinner (typ tändstickor) och därefter är det inga problem. Det jag provade den här gången var att göra upp eld med ett magnesiumelddon. Jag misslyckades kapitalt och gav upp efter kanske en timmes trixande. Det hade regnat tidigare under dagen, ska tilläggas.

Så hur gör man? Jag får gnistor som är jättefina, men de antänter ju inte någonting. Jag försökte hitta torr näver från döda grenar som legat i skydd och till sist använde jag pappper jag hade med mig. Resultatlöst. Vad använder man för tände egentligen och hur hanterar man elddonet rätt? Jag är nybörjare, alla tips är bra tips, håll inte inne med något bara för att jag kanske redan vet om det.

Tack!
 
Tamponger!!

Dom är inplastade, väger inget, tar ingen plats!

Av med plasten
"fluffa" upp dom
tänd på med eldstålet!


/Andreas
 
Här finns en liten video på hur man använder eldstålet.

Du kan använda följande material som är lätt att tända med med ett eldstål.

Näver
Tamponger
Töre
Skägglav
Enbark
Tändpapp
 
Tände till modernt eldstål

Det finns även rätt instruktiva bilder i Ray Mears bok "Bushcraft".

Eldstålet är väldigt tändsäkert och lättanvänt när man har börjat använda det.

Näver är i mitt tycke det bästa tändmaterialet. Man skrapar upp "ludd" med kniven från näverns yttersta lager, antänder detta och ser till att själva näverbiten tar sig. Var inte för snål med "luddet", bara.

Förutom det som tidigare nämnts fungerar även torrt gräs och ängsull rätt ok.

Uffe
 
Om det jävlas brukar jag skrapa av en hög med magnesium och blanda den med tunt "fluffad" näver. Ett drag med donet å det brinner!!!

Ett tips som kanske inte säger så mycket om magnesiumdon men om mycket annat när Boken "ELD - om samisk eldkonst". Mycket bra...

/M
 
Jag använder Mayasticks från Light my fire när jag ska göra upp eld. Kostar cirka 15:- för ett gäng pinnar och varje pinne räcker i vart fall till en cirka 10 eldar beroende på hur snål man är.

MaySticks-300g-and-sticks.jpg



När jag tänder följer jag alla andra tips du har fått. Jag täljer lite "ludd" på stickan, anlägger tänddonet emot och gnistorna tänder pinne. Stoppar in stickan i den lilla högen av småpinnar och låter det ta fyr.

När du har fått fyr på småpinnarna så drar du ut stickan ur elden släcker den och täljer bort sotet. Redo att använda igen.
 
EmSt; sa:
Jag använder Mayasticks från Light my fire när jag ska göra upp eld. Kostar cirka 15:- för ett gäng pinnar och varje pinne räcker i vart fall till en cirka 10 eldar beroende på hur snål man är.

MaySticks-300g-and-sticks.jpg

Finns även i skogen men går då undernamnet "töre"
 
Alltså, jag vill inte vara negativ här, men ska man ha med sig färdiga mayasticks och tamponger så kan man ju lika gärna nöjja sig med tändstickor. Sorry, men jag tyckte det var på sin plats. För att lära sig och för det höga nöjjets skull att göra upp eld med eldstål så finns det väl en poäng...

Jag kör med näver. Skrapa upp ludd som tidigare rekomenderat. Jag brukar inte ens göra det, utan river det i längder och ställer dem på högkant med en bit näver under. När nävern väl brinner så utsöndrar den oljor som gör att den brinner längre än något annat jag prövat. Om du kan hitta en tjärstubbe så är det grymt. Det har inte hänt mig än, men det är väl egentligen det som är mayasticks fast utan förpackningen. Använd ryggen på kniven till att dra på stålet, det ger oftast bättre gnistor än med den lilla plåtlappen som oftast följer med.

Kniv och eldstål, det är det enda man behöver.
Och lite övning.

/Samme.
 
och fördelen är... ?

Jag inser att jag sticker ut hakan nu: -Förutom att det är fräckt, finns det nån anledning att bära med sig elddon OCH tändmaterial itället för bara tändstickor om man ska tända en brasa? Det känns som jag missar något väsentligt i resonemanget.

Alternativt, kan man räkna med att hitta tillräckligt bra tändmaterial i en regnig skog?

Att tända köket med elddon har jag lättare att acceptera, även om jag själv använder tändstickor även då.

Mvh,
Anders
 
Re: och fördelen är... ?

Anders262; sa:
Jag inser att jag sticker ut hakan nu: -Förutom att det är fräckt, finns det nån anledning att bära med sig elddon OCH tändmaterial itället för bara tändstickor om man ska tända en brasa? Det känns som jag missar något väsentligt i resonemanget.

Alternativt, kan man räkna med att hitta tillräckligt bra tändmaterial i en regnig skog?

Att tända köket med elddon har jag lättare att acceptera, även om jag själv använder tändstickor även då.

Mvh,
Anders

Jag har med mig 1 sticka och ett gnistpinne. Jag tänder mitt gaskök med gnistpinnen och någon gång ibland gör vi upp eld för mysfaktorn eller värma oss. Fördelen jämte tändstickor eller tändare är att den fungerar hur blöt gnistpinnen än blir. Alltså kan jag alltid få fart på gasen även om jag plurrat. Sen har jag även en tändare också men då för fotogenlyktan (candlelight med tillsats) som jag har i tältet på kvällen som jag inte får fart på med gnistpinnen utan risk att bränna hål på allt möjligt.

Fördelen med att bära med sig en sticka är att jag alltid får eld om jag vill och det finns bränsle i närheten. Om någon vill utveckla tändandet av eld till en konst så lämna det hemma då. Resultatet blir detsamma hur man än tänder elden och det viktigaste är egentligen varför du tänder elden och inte hur, i alla fall för mig.
 
samme83; sa:
Om du kan hitta en tjärstubbe så är det grymt. Det har inte hänt mig än, men det är väl egentligen det som är mayasticks fast utan förpackningen.
1) Gå ut på en myr
2) Hitta en tall som står och ser torr ut, på rot
3) Fundera på varför tallen kan stå kvar stadigt trots att den omges av förruttnelse?
4) Bryt ned/sparka på/hugg en yxa i tallen
5) Om tallen inte ger vika i första taget, så måste den vara impregnerad
6) Och vem är det som impregnerar tallar på myrar?
7) Kapa ned tallen, skala bort den torra ytan tills du når den orange-röda innerveden, som luktar terpentin.
8) Just det.


Och det där med eldstål/tändstickor har diskuterats förut. Nog gör jag eld med båda, men föredrar helt klart tändstickorna. Jag resonerar så att kan jag hålla tändmaterial torrt, så kan jag lika gärna hålla mina tändstickor torra från början. Om det är så torrt i naturen att jag kan hitta nog torrt tände till mitt eldstål, ja då är det en baggis att torka sina tändstickor (om man klåpat sig tillräckligt för att blöta dem, har inte hänt mig sen jag var 11 år). Förvisso kan man tända ett eldstål tusentals gånger, men frågan är vilken metod som är bäst när det regnar, blåser och man är frusen om händerna. Tycker man en filmburk med tändstickor är för lite så får man väl ta två. Eller åtta. Sprider man dessutom ut dem i olika delar av packningen, fickor mm, så kan man vara säker på att alltid bära tändstickor med sig. Vem vet när man behöver bränna lite? Även om McGyver-faktorn är lägre än med eldstålet...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.