Förflyttning av eld

Jag behöver flera olika tips på hur man kan förflytta eld under vandring. Burk med vitmossa kan jag - men finns det något sätt om man ej har tillgång till vitmossa t ex
 
Det borde väl gå att använda annat än vitmossa om man gör en sån där burk? Det handlar ju om att bädda in glöd i nåt som ger den tillräckligt med luft men som inte börjar brinna för lätt.

Fackla är väl ett alternativ, lite svårare att bära dock och jag vet inte om den räcker lika länge.

Bära med sig glöd är nog helt klart det smidigaste. Bortsett från att ha tillräckligt med tändstickor med sig såklart:)
 
Det är ett gammalt förfaringssätt att bära med sig glöden. Man använde bl.a. horn från slidhornsdjur att förvara glöden i.
Om man ska göra detta bör man ha lite hum om hur länge man måsta hålla glöden vid liv. Fnöskticka går utmärkt att använda. Lägg den i elden och låt den ligga där tills den glöder ordentligt. Lägg den sedan i plåtburken. Ska man inga längre sträckor behöver man inte täcka över med något. Det är lite skillnad om man använder färsk eller torr fnöskticka. Hade en gång en torr fnöskticka som glödde ca 8 timmar. Den var ca två knytnävar stor.
Har man ingen burk att lägga den i kan man använda näver. På döda björkar går det ibland att få av näveret runt hela stammen. Lägg in en glödande fnöskticka i näverröret och täpp till båda ändarna med mossa (inte nödvändigtvis vitmossa) för att reglera syretillförseln. Man kanske tror att det ska börja brinna i näveret men det håller faktiskt ganska länge. När glöden börjar dö ut överför man den till en ny bit fnöskticka. Bind ett snöre runt näver röret som bärhandtag. Detta har vi använt på ett flertal kurser och det fungerar utmärkt.
Man kan även tvinna ett rep av torr ytterbark från en och tända på i ena änden. Det glöder långsamt. Ska man förvara glöden i flera timmar nog inte en att föredra.
Det finns flera andra material som kan användas.

mvh
mattias:)
 
Vad säger allemansrätten då???

Ta näver från björkar, eller ytterbark från en för att göra rep...

Hmmm tror det skulle se väldigt illa ut i skog och mark om alla gjorde så :-(
Tror inte allemansrätten godkänner det!

Fast om björken redan är död???
Någon som vet?
 
Re: Vad säger allemansrätten då???

Nic Browling; sa:
Ta näver från björkar, eller ytterbark från en för att göra rep...

Hmmm tror det skulle se väldigt illa ut i skog och mark om alla gjorde så :-(
Tror inte allemansrätten godkänner det!

Fast om björken redan är död???
Någon som vet?

Det går inte att använda näver från en död björk något vidare.
 
Hej, Mattias!
Ursäkta min okunnighet men vad är fnöskticka för någonting och var hittar man dem? Kan vara bra att veta när man skall ut på långfärd för att spara på tändstickorna.
Mvh! Sten
 
Fnösketicka

Fnösketicka eller rättare benämnt Björkticka.
Tickan är den svamp som ofta hittas på döda björkar. Svampen används bla när man tillverkar fnösk

FNÖSKE
Svampens brunaktiga ytterlager som beredes med asklut och läggs att torka. Därefter har man ett material som kan användas när man vill tända eld med t ex eldstål och flinta
 
Inte samma

Björkticka och fnösketicka är inte samma svamp för mig utan olika arter. Jag har använt björktickan i eldsammanhang genom att gnida in kol i den och få den att glöda med ett brännglas. Allmogen använde den som strigel eller nåldyna förr i tiden. Riktigt fnöske har jag berett från antingen fnösketicka (med lut) eller torkat sprängtickans kött. Alla tre arterna växer på björk.
Vänligen
/Ingemar
 
Jukka-sticka

Om du är bekymrad över mängden tändstickor rekomenderar jag dig att skaffa en jukka-stikka
Funkar i alla möjliga tillstånd.

http://www.light-my-fire.com/

Blåbär; sa:
Hej, Mattias!
Ursäkta min okunnighet men vad är fnöskticka för någonting och var hittar man dem? Kan vara bra att veta när man skall ut på långfärd för att spara på tändstickorna.
Mvh! Sten
 
Fnöskticka (Fomes fomentarius) och björkticka (Piptoporus betulinus) är två olika arter. Björktickan växer enbart på björk och orsakar kraftig brunröta. Fnösktickan förekommer på olika lövträd främs då björk och bok och orsakar kraftig vitröta. Eldtickan (Phllinus ignarius) och sprängtickan (Inonutus oliquus) kan också användas på samma sätt för att transportera glöd som fnösktickan. Att tillreda björkticka på samma sätt som fnösktickan för att få fnöske har inte fungerat då jag provat det.

Mer om fnösketillverkning finns på denna tråd.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12505

mvh
mattias:)
 
Människa-Natur-Teknik

Hej
Institutet för forntida teknik presenterar hur man har gjort för att hålla glöd vid liv i aska:
http://www.forntidateknik.z.se/
klicka på MNT-arbeten i vänstermarginalen och titta vid årtal 1993 "glödhållning".
Vid årtal 1982 punkt två "elduppgörning" står lite om fnösketicka, Fomes fomentarius, också.

Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.