Eld med tomburk och choklad?

tiddelipom; sa:
Hittade den här beskrivningen av en slump. Lite innovativt är det onekligen.
Är det någon som har provat på att göra upp eld med hjälp av en tom läskburk och en bit choklad?
http://www.wildwoodsurvival.com/survival/fire/cokeandchocolatebar/

Gänget i Mythbusters (serie på Discovery Channel) har provat detta med lyckat resultat. Dock så behövdes det extremt mycket polering innan man kom upp i värmevärden som krävs för att antända en tändsticka eller (ännu svårare) någon typ av fnöske.
 
Det verkar lite omständligt att släpa runt en läskburk ifall man skulle behöva göra upp eld. Den tar ju en hel del plats. Jag brukar ha en liten lupp med mig för att titta på växter. Det är nog enklare att använda den som brännglas. Förutom att den tar mindre plats har den ju också den fördelen att den är färdig för användning utan föregående polering.
 
haraldn; sa:
Det verkar lite omständligt att släpa runt en läskburk ifall man skulle behöva göra upp eld. Den tar ju en hel del plats. Jag brukar ha en liten lupp med mig för att titta på växter. Det är nog enklare att använda den som brännglas. Förutom att den tar mindre plats har den ju också den fördelen att den är färdig för användning utan föregående polering.

Eller så kan man använda en tändare...


peter
 
haraldn; sa:
Det verkar lite omständligt att släpa runt en läskburk ifall man skulle behöva göra upp eld. Den tar ju en hel del plats. Jag brukar ha en liten lupp med mig för att titta på växter. Det är nog enklare att använda den som brännglas. Förutom att den tar mindre plats har den ju också den fördelen att den är färdig för användning utan föregående polering.

Hehe, smart. ;)

Tanken är kanske att om man hamnat någonstans där det bara finns en läskburk och choklad att tillgå så kan man få upp eld (en kiosk kanske?!). Sen är det ju också roligt med olika typer av metoder att göra upp eld på. :)
 
Hmm... McGyver skulle ha hittat på ett bättre sätt :) Han skulle iof säkert gjort en sockerdriven rymdraket av burken och chokladen

Jag tror jag skulle äta upp chokladen och skapa inre energi (och tillfredsställande) istället.
 
Finns många underliga sätt att skapa eld, vet en som brukar använda en kondom. Men som sagt det finns andra saker det kan användas till som är roligare =)
 
Eld med kondom?

Låter spännande! Berätta mer!

Och nu är det användningen av kondomen i elduppgörningingssyfte som är intressant (den här gången...)

Uffe
 
Har inte provat det själv men har fått det som tips av en instruktör, så det faller lite över roliga trix, precis som att använda chip som tände,

Principen är att spänna up kondomen och sen låta en solstråle komma igenom och på samma sätt som med ett förstoringsglas koncentrerar värmen till en lten punkt som blir så varm att det blir eld. Så precis som i tonåren kan det vara bra att ha en kondom i plånboken =)
 
Man spänner alltså upp den och häller vatten i så vattnet fungerar som en lins? (För enbart en tunn gummifilm lär väl inte bryta nåt ljus?)

Kan inte vara vettigt för våra breddgraderr där ljuset inte kommer rakt uppifrån...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.