Eldstål + lillblöt barrskog = eld?

Säg att du är i en typisk barrskog denna vecka. Helt plötsligt blir du sugen på att grilla dina korvar du har med dig, och har bara ett eldstål till hands. Det enda som finns att elda är en del halvtorra döda grenar på backen. Hur gör du? Papper eller dyligt finns inte att starta elden med.

Liten eldstad finnes så vinden borden inte vara till bekymmer.

(Jag söker alltså efter nåt fint material i barrskog som tar eld av gnistorna från eldstålet.)

Tack! (Ja, denna situation uppkom nyligen :)
 
Delar grenarna på långsidans mitt. Skrapar / "filar" ut kärnan, som bör vara torr, på någonting och vips: dåligt men fungerande fnöske. Lite rökig eld får du stå ut med.

Annars skulle du ju kunna dela en pinne vid en torraste platsen (bredsida), bryta en annan på långsidan, och började snurra. Tre timmar senare: Glöd! Yay!

edit: är du dedikerad kan du testa strumpludd, etcetra. Finns mycket som brinner på dig.
 
Senast ändrad:
Oavsett hur blött det är kan man ju alltid sparka upp en tjärrik stubbe, veden från den brinner även om den är fuktig.
 
Skägglav brukar suga åt sig den lilla fukt som finns, men visst kan den fungera om det är tallhed, högsommar och torrt:)

Själv hade jag letat reda på en torr-en och skrapat spån/bark från denna att ha som tände.
Sen fungerar granens småtorrpinnar bra som förstbränsle.

Lyckades trådstartaren göra upp eld?
 
Hur många hundra gånger har jag varit i denna situation, och inte behövt ställa samma fråga? Beror detta på att jag är nån eldningsexpert? Nej, men det beror på att jag har tändstickor med mig. Med dessa kan man ju tälja ut det inre av tjocka, blöta grenar, och med lite tålamod elda det.
 
Tack, nu fick jag några fina tips såsom torr grenkärna, strumpludd, tjärrik stubbe och enbark. Precis vad jag letade efter!

Kvarnträsk>> Nej jag är en rookie i blöta skogar så jag gjorde mat nån timme senare med gasolköket istället, lol. Fegt jag vet men nu vet jag iaf hur jag ska göra nästa gång! Tack för tipsen.
 
I en granskog

är alltid de döda torra smågrenar som torkat på stam bra tände, tjärstubbar, oftare en bit upp i backen. Men bästa tändet har du med hemifrån, tunnt björkskinn, torra stickor samt ett värmeljus, fyller en liter, väger ca 1,5hg. Förvaras i dubbla plastpåsar av fryskvalitet.
//J
 
Har du med dig grillkorv ut kan det inte komma som en överaskning att du vill tända en eld. Dagarna, dagen, timmarna innan har du tagit en bit löst fladdrande tunn näver och stoppat i benfickan. Spelar ingen roll om nävern är blöt vid tillfället. Den lilla fukten torkar snabbt upp. Komplettera med torrt ris från under en tät gran när du ska elda så har du bra tände. Räcker med det torra riset, men nävern underlättar.

En får vara lite om sig och till sig med planering, som vid alla andra aktiviteter om det ska gå smidigt.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
kontroll eldstål eller tändare?? no.2 Överlevnad 64
kontroll eldstål eller tändare?? Överlevnad 42
marja Eldstål Överlevnad 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.