Göra lägre turer tillsammans

Hej,

Jag tänkte se om det finns någon här på Utsidan som går i samma tankar som mig vad gäller bergsbestigning och klättring.
Sedan en tid tillbaka (tre år tror jag) har jag klättrat ute och inne, bultat och kilsäkrat och har gått grundkurs, fortsättningskurs i klippklättring och kamraträddningskurs. Med mig har jag haft diverse jobbarkompisar och kamrater som också de tycker att klättring är en kul hobby.
På sistone har jag läst mycket litteratur och lyssnat på folk som gör... lite mera klättring än en 15 meters led i stockholmsområdet. En bestigning av ett högt berg... en 400 meters led eller kanske rent utav en bigwall.
Detta är något som jag onekligen går omkring och drömmer om men har lite och ingen erfarenhet av. Visst har jag gjort några multipichturer i Chamonix men då väldigt enkelt och kanske på borrbult.
Jag har upptäckt att det finns många i min bekantskapskrets som tycker det är kul att klättra... men ganska få (om någon) som är intresserade att pröva något större, något som kräver ett större engagemang än en tur till Kanalklippan eller klätterverket. I siktet ser jag en lång (läs 300 meter+) natursäkrad led av enklare slaget, en hög topp med yxor, stegjärn och tält.
När sommaren kommer ska jag och min flickvän gå en alpin-kurs hos UCPA i frankrike. Kanske skulle man i anslutning till detta kunna träffas och göra något tillsammans.... eller en resa till Norge ?!

Skulle vara jättekul om det finns någon annan som går omkring och funderar på något liknande.

Mvh
Peter
 
Höga ambitioner? :)

Jag menar inte att vara elak, men det låter lite roligt med rubriken "Göra lägre turer tillsammans" på ett inlägg i Alpin/Bigwall. Du missade såklart ett n i "längre", men ändå. ;)

Eller som de säger i iaido, "seger i svärdskidan", dvs vinn utan att behöva dra svärdet. Kan man klättra berg utan att vara högt upp så är det kanske bra!

MvH
 
Lägre turer

"Göra lägre turer tillsammans"

Det var ju riktigt kul ju :) Visst rör det sig om skrivslarv. Men som säkert alla förstår vill jag gärna göra längre turer. Just nu sitter jag och tittar i den stora Verdon-föraren och hittar massor av coola leder som skulle vara kul att göra.
/Peter Lundkvist
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.