Göra egen drybag - med finesser

Det finns vattentäta kameraväskor att köpa, sök på "camera bag roll top" eller liknande.
Hittar bara en med den sökningen, Brevitē. Den är stor, dyr och i form av en ryggsäck. Nåt litet och smidigt hittade jag inte.

Ska du sy en från scratch och få en absolut tät är det tyg som går att svetsa som gäller, lämplig för en tur med kajaken. Det går att svetsa med ett strykjärn. Tyger finns bland annat på extremtextil.de.

Vad heter sånt tyg då?

Vävplast ska svetsas/smältas ihop. Jag kan bara nte för mitt inre öga föreställa mig hur jag -med hjälp av en så stor klump som ett strykjärn är- ska kunna smälta ihop kanter på en liten smutt väska på sisådär 8 liter. Jag tror man ska ha ett specialverktyg för att det ska bli bra. Jag har letat instruktionfilmer på youtube men inte hittat en enda som inbegriper ett vanligt hushållsstrykjärn och som används på ett sätt som är vettigt för en totaltät kameraväska.

Jag hoppas innerligt att någon kan överbevisa mig om att det visst funkar för jag är inte heller sugen på att betala bra bit över 2000 spänn för Patagoniaväskan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips