Glaciärvandring på Akkajekna

Jag har planerat att vandra från Sarvesvagge till Alkavagge via Akkavagge. Jag kommer till Sarvesvagge via Lullihavagge och ska vidare till Smaila.
Enligt kartan är det några kilometer vandring på Akkajekna.
Ni som vandrat där. Var på glaciären gick ni, östra/västra delen eller mitt på? Var det vandring på snötäckt glaciär? Finns sprickor, isåfall var?
Gick ni med eller utan stegjärn?

Var vadar man Sarvesjokk?

/Janne

Jag har gått den vägen flera gånger. Det har aldrig varit svårt att vada Sarvesvagge(juli, augusti och september) precis innan man går in mot Ahkajiegna. På Ahkajiegna finns sprickor som är snötäckta så man bör absolut kolla varje steg. Där jag upptäckt mest sprickor är krönet mellan Sadelberget och Kanalberget och vid slutet av glaciären mot Ahkavagge. Stegjärn är nödvändiga.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svaret Björn. Eftersom jag troligtvis blir ensamvandrare på denna tur blir inknytning i rep inte möjligt. Detta ökar risken, speciellt på de delar som täcks av snö. På snö kommer tempot att bli lågt om säkerheten ska bli acceptabel. Kan du uppskatta ungefär hur lång sträckan är på snö? Hur lång tid tar vandringen från Sarvesvagge till Alkavagge. Har du gått där ensam? Finns det några möjliga tältplatser på sträckan?

/Janne

Hej
Förutom början och slutet på Ahakajiekgna har den alla gånger jag gått där varit snötäckt. Vissa mindre partier har på sina ställen dock varit snöfria. Från Sarvesvagge hinner man ta sig över till Ahakavagge på en dag. Knappt en timme efter glaciärens slut(den västra sidan) finns en mycket fin tältplats. Där har jag bott vid fem tillfällen. Gå försiktigt och penetrera snön innan varje steg. Själv slarvade jag vid ett tillfälle vid slutet av glaciären och ramlade ner i en spricka. Turligt nog var den inte bredare än att jag med hjälp kunde ta mig upp. Jag har gjort 12 olika turer i Sarek men aldrig gått på glaciärer ensam. Förutom glaciärerna kan vaden vara riskfyllda. Även vaden över Sarvesjåhk och Guohperjåhk kan bli farliga när vattnet är högt om man inte är inbunden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips