Ge mig tips om ryggsäckar

blomback@algonet (Johan Åberg)

Gäst
Någon som har erfarenhet av Norrönas "Stetind" eller
"Storen"?
Jag ska ut på en längre tur (14 dagar) i de norska och
svenska fjällen i sommar och skulle vilja ha lite tips
om dessa säckar i synnerhet och alla säckar i allmänhet.
Är ingen stor vän av ramsäckar men har å andra sidan inte provat ordentligt. Säcken skall klara en packning på ca 30 kg, vara lätt att fästa isyxa, stegjärn, teleskopstavar och en extra packsäck på.

tack på förhand
/Johan Åberg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Norrøna vs. Bergans

Min erfaring er at Norrønas bæresystem 'Synkron' som er både på Stetind og Storen er veldig behagelig sålenge man ikke bærer altfor tungt. Ved tyngre bepakning er hoftebeltet (midjebeltet) rett og slett ikke stivt nok. 30 kg er etter min mening for mye for Stetind og Storen. Da bør du heller titte på Bergans Alpinist eller Viking. Det er solide sekker med nok av festemuligheter og et kjempedeilig (underbart) hoftebelte. Ved lettere bepakning (under 15kg) er de ikke fullt så behagelige som Norrønas (men behagelig nok), men når sekken begynner å fylles opp med tunge ting er Bergans QSS-bæresystem absolutt det beste.

Ta en titt på http://www.bergans.com/

Ellers virker det jo som at Berghaus' sekker er populære blant brukerne av Utsidan. De er kanskje lettere å få tak i i Sverige, men prøv en Bergans før du kjøper noe; de slår alt jeg har prøvd. Men glem ikke at det viktigste er at sekken passer ryggen din.

Lykke til med kjøpet!
Sander

Sacci FJS

Hej,

FJS Original är på 110 liter och har två sidfickor som rymmer allt plus lite till. På locket sitter en nästan lika stor ficka och inuti locket finns en ficka som lätt rymmer en stor dunjacka plus thermobyxor. Bärsystemet bygger på en svetsad aluminiumram som är integrerad med kraftiga förstyvningar av cellplast och avslutas upptill med en tvärslå av aluminium. Bärbältet har fästen för pulka.

Säcken är ren, enkel och med fästpunkter överallt (kraftiga hålband). Tyget är kraftigt (950 deniers Sacodraväv). Den har bredare öppning än bottendel och är platt i formen = vikten bärs nära ryggen. På insidan av säcken finns fästen för tung utrustning typ tält som därför hamnar precis där man vill ha den även om säcken är halvtom. Bärsystemet tar en stund att ställa in men sedan det är gjort har man en kanonsäck som lätt bär tunga bördor.

Rekommenderas för den som vill ha en stor säck som är av softpackmodell. Jag har tidigare använt Klättermusens äldre stor-säck med V-fri som softpack men FJS: en är bättre på alla punkter tycker jag.

M v H

Johan

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Tungt=ramsäck

Skall man bära riktigt tungt över 30 kg är det inte mycket som slår en ramsyggsäck. Jag har inte provat någon bättre än Norrönas ramsäckar, som jag anser vara Rollsroys.
Även Norrönas lilla militärygga 35 l är i toppklass.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips