Gaskök utomlands

Hej,

jag vill köpa ett litet, lätt gaskök för att användas för att koka vatten på dagsturer och kortare vandringar.

Jag har dock hört att det är olika standard på gasflaskor över vår jord. Följer det med adaptrar när man köper kök? För mig är det viktigast att det funkar i skandinavien och nordamerika eftersom jag bor i USA, men semestrar i Sverige/Norge.

Är det någon som vet något, om det finns vissa fabrikat med som har fler adaptrar med sig vid leverans?

Ska jag på längre vandringar tar jag med mitt KAP som funkar överallt :)

Det finns i princip två varianter på gänga. Den ena (CampingGaz) av dem dominerar ffa. i Frankrike samt i viss mån Italien och Spanien medan den andra (Primus, MSR, Karrimor, Markill m.fl) är överlägset vanligast och dominerar fullständigt i de flesta andra länder, inkl. Sverige, Norge och USA.
Det följer inte med någon adapter men det finns att köpa, t.ex. från Markill, http://www.vaude.de/
MSR Superfly är annars en brännare som klarar bägge typerna.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips