Gas och tubost

Hej
samma fundering som förra gången...
Hur länge räcker nu en gastub (primus stora tub för ca 89:) till Trangiaköket??
Och samma sak med tubost och kaviartuber (250g) till hur många mackor räcker en tub om man drar en sträng på en nomal knäckemacka??

//Anders
http://akka.sida.nu
 
För ca en vecka och två personer brukar jag ta med två stora gasolflaskor, "450-grammare". Det räcker och blir över. Men...jag är en sån som alltid vill ha mariginaler ....

Mvh
P
 
En liten gastub...

...räcker ungefär 5 dygn för mig (ensam) om jag kör snålt, dvs. korta koktider och utan "onödiga" uppkok. 3 små tuber borde räcka för två i en vecka utan problem.
 
mr.murphy; sa:
Hej
samma fundering som förra gången...

Och samma sak med tubost och kaviartuber (250g) till hur många mackor räcker en tub om man drar en sträng på en nomal knäckemacka??

//Anders
http://akka.sida.nu

Det beror på hur fort man drar, ju fortare man drar desto längre räcker det. Sedan smakar tubost så illa så den räcker mycket längre än kaviaren.
 
Mjukost

mr.murphy; sa:
Hej
samma fundering som förra gången...
Hur länge räcker nu en gastub (primus stora tub för ca 89:) till Trangiaköket??
Och samma sak med tubost och kaviartuber (250g) till hur många mackor räcker en tub om man drar en sträng på en nomal knäckemacka??

//Anders
http://akka.sida.nu

En sak, varför inte använda en vanlig spritbrännare med T-röd? Blir det inte både billigare och smidigare? Nåväl, angående mjukosten så brukar en tub räcka lagom till två personer under en tur på lite mer än en vecka enligt min erfarenhet. Lite beroende på vilken sort, kör du räkosten räcker den riktigt länge medan baconosten går åt lite snabbare ;-) Pepperoni lär vara en riktig smakupplevelse. Mer en tub ost med tillhörande knäcke blir lite väl segt för tarmarna varpå yxa rekomenderas...
 
450 gram gas till 10 dygn

Lagade nyss mat och kokade kaffe i 10 dygn på en stor gastub, 450 gram, men sen var den i det närmaste tom.
Hade också med en liten 225 grammare i reserv, men den behövde jag aldrig börja använda.
En del kaffekok ordnade jag över lägerelden, men som oftast så kokade jag upp 9 dl kaffevatten (Trangia kaffepannan) två gånger om dagen, och 5-6 dl vatten till Real Turmat, samt ca en användning ytterligare pr dag, som kunde vara att koka upp vatten till potatismos, eller havregrynsgröt med koktid på ca 4-5 minuter. I tillegg både stekte eller kokade jag också fisk, ungefär hälften av dagarna, vilket drog förhållandevis mycket gas jämfört med att bara koka upp vatten.

När det gäller mjukosten, så föreslår jag att du hellre gör en test hemma. Du behöver ju inte använda så många knäckebröd i testen, ev. inga knäckbröd alls. Poängen är ju bara att du får klart för dig hur många rader med knäckebrödslängd en mjukosttub räcker till.

Kaviaren tippar jag kan räcka längre, bara för att det krävs mindre mängd för att få lite smak.
 
Det beror på...

Hej!

Jag har lite annan erfarenhet, mest beroende på att jag kräver väldigt mycket mat vid fjällturer, men att jag bara använder gasen en gång per dag, till kvällsmålet. En flaska på 450 gram räcker i en evighet för mig. Jag kokar vanligtvis snabbmakaroner...den räcker lätt två veckor för mig!

Tubosten å andra sidan, den går åt på tre dagar, så för en 7-8 dagars tur behöver jag tre stycken...

Tja, det var allt..en annan vinkling bara!

ha en god tur!

Mvh/Ulf
 
En tub mjukost...

... brukar räcka till ca. 30 knäckebrödsmackor, men det beror naturligtvis på hur mycket man vill ha på. En veckas vandring kräver två tuber (om man följer Socialstyrelsens råd och äter 6-8 skivor bröd om dagen :cool: ) och man kan slösa lite de sista mackorna.

Håll tuben några millimeter från mackan så kan du zig-zaga ut osten och nästan få den utbredd :) .

/Thomas
 
Jag gick själv i 11 dagar iår och gjorde inte slut på en 225g gastub. Då åt jag iofs rökt fisk på några ställen men för övrigt använde jag gasen varje morgon, dag och kväll. Korta koktider iofs men jag har inte snålat. Är det kallt och regnigt ute går det väl åt mer.

Olle
 
Maten böhöver inte koka hela tiden... Med det menar jag exempelvis "Spagetteria Bolognese"som jag är barnsligt förtjust i och ofta äter till lunch,har en koktid enligt påsen på 5 min.Jag kokar upp maten och stänger av av gasen ,lägger på ett lock på grytan och låter stå 6-7 minuter sedan är det klart.Maten är förtfarande varm och jag vill definitivt inte ha pastan al dente om nu någon tror det...
///Matserik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.