Optimalt gas-läge?

En olöst vandringsdiskussion som säkert alla tekniker och naturvetare i forumet kan ge svar på: om man bara ska ha gasolen till att koka upp vatten och vill att gasen ska räcka till maximalt antal kok - ska man då köra på full gas, halv eller nåt annat...?!

/P
 
Oj, kul fråga men förmodligen inte av så avgörande praktisk betydelse. Spontant tänkte jag att full effekt -> snabbt uppkok -> mindre tid för värmeöverföring till omgivningen -> mindre förbrukning. Men gasbrännare brukar ha egenheten att kasta ut lågorna radiellt i någon proportion till effekten vilket nog gör att nyttiga effekten minskar. Ok, jag tror på halv effekt + bra vindskydd och lock på kastrullen
 
I de flesta fall brukar man som sagt var säga att man ska ha hög effekt eftersom tiden då blir kortare, men på samma sätt som man säger att en spisplatta inte skall vara större än kastrullen så måste man ju se till att lågan inte värmer vindskyddet eller omgivningen mer än grytan.

Det bästa sättet är väl att ta en våg och prova (väga flaskan efter varje uppkok). Det svåra blir väl då att ha samma utgångstemperatur på flaskan (flaskan kyls ju av tryckfallet).
 
nermander; sa:
Det bästa sättet är väl att ta en våg och prova (väga flaskan efter varje uppkok). Det svåra blir väl då att ha samma utgångstemperatur på flaskan (flaskan kyls ju av tryckfallet).

Från början är ju flaskan rumstemperatur (eller vad för klimat man nu befinner sig i), och tids nog blir ju även den nyss använda flaskan samma temperatur igen, även om den kyls ned pga tryckminskningen. (Iofs undrar jag om tryckminskningen vid användning går tillräckligt hastigt för att hinna kyla flaskan snabbare än den värms upp av omgivningen.)

Men det viktigaste om man vill koka upp vatten fort är såklart att använda lock (påstår jag på ren känsla)!

MvH
 
millimeter; sa:
Men det viktigaste om man vill koka upp vatten fort är såklart att använda lock (påstår jag på ren känsla)!

Japp. Och vindskydd (för kastrullen - det är viktigare än vindskydd för lågan).

Jag tror att just vindskydd och lock påverkar bra mycket mer än lågans fräs när det gäller kökets verkningsgrad.

Men om de förutsättningarna är låsta är frågan ändå ganska intressant.
 
pfjell; sa:
En olöst vandringsdiskussion som säkert alla tekniker och naturvetare i forumet kan ge svar på: om man bara ska ha gasolen till att koka upp vatten och vill att gasen ska räcka till maximalt antal kok - ska man då köra på full gas, halv eller nåt annat...?!

/P

En gång när jag hade rätt många slattar och ville räkna ut hur många uppkok de "hade kvar i sig" testade jag lite med en toppgasbrännare i köket hemma. Jag kom fram till efter ett antal prov att det i runda slängar går åt lika många gram gas för att koka upp en viss mängd vatten oavsett tryck, det var bara att det tog lite längre tid när trycket var lägre. Är väl rimligt egentligen, samma mängd energi.

(Det här gällde alltså en mindre mängd vatten, typ 0,5 liter, i rumstemperatur och utan påverkan av vind)
 
millimeter; sa:
Från början är ju flaskan rumstemperatur (eller vad för klimat man nu befinner sig i), och tids nog blir ju även den nyss använda flaskan samma temperatur igen, även om den kyls ned pga tryckminskningen.

Jo, jag menade ju att det kommer att ta rätt lång tid att köra proven om man ska vänta på att flaskans temperatur skall stabilisera sig. Men om man å andra sidan undantar först uppkoket från jämförelserna så kan man ju starta alla uppkok med "nedkyld" flaska.

(Iofs undrar jag om tryckminskningen vid användning går tillräckligt hastigt för att hinna kyla flaskan snabbare än den värms upp av omgivningen.)

Har man en brännare som sitter på flaskan kanske den värms bra av brännaren, jag har främst erfarenhet av att köra trangia på gas och då blir flaskan iskall.
 
nermander; sa:
Har man en brännare som sitter på flaskan kanske den värms bra av brännaren, jag har främst erfarenhet av att köra trangia på gas och då blir flaskan iskall.

Det är tänkbart att flaskan värms av brännaren om de sitter ihop. (Jag har dock samma konfiguration som du, så jag vet inte :) Jag har också märkt att flaskan känns väldigt kall, men det brukar den å andra sidan vara redan innan jag kört igång köket, så jag har tänkt att det mest beror på att metall helt enkelt känns kall mot huden, speciellt när den är t ex 20 grader kallare än kroppstemperatur.

Dessutom kanske inte trycket sjunker så mycket som man skulle kunna tro, när man eldar. En stor del av bränslet är ju i vätskefas inuti flaskan. Vätska och gas står i jämvikt, och när man eldar upp gas kommer mer vätska att förångas pga den rubbade jämvikten. Resultatet är att en (gissningsvis ganska stor) del av gasen man eldar upp från början var vätska, och vätskan minskar antagligen mycket lite i volym jämfört med volymen för motsvarande mängd gas. Sålunda sjunker trycket mindre än om man enbart eldade upp gas. Det vore dock intressant att se siffror på det. Jag förklarar mycket dåligt, men jag hoppas man förstår vad jag menar!

MvH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.