Galdhöpiggen i September?

Hejsan!

Jag och en vännina tänkte bestiga Galdhöpiggen, tyvärr har vi så fullspäckade scheman (humm) så vi kommer inte upp förrän i mitten på september.

Nu är frågan, är detta för sent? Eller går det bra då?

Lite kyla är ingen fara men snöstormar och sånt kan bli liiiite jobbigt. Jag har absolut INGEN aning om hurdant klimat det är där, och vet egentligen inte mycket mer än att det från Spiterstulen ska vara relativt lätt att ta sig upp.

Är tacksam för svar och alla goda råd jag kan få :)

/Lindis

Hej,

Jag har varit både på Galdöpiggen och i omgivningarna ett flertal gånger i mitten på september. Det finns helt riktigt en "lätt" vandringsväg upp till Galdöpiggen. Men "lätt" kan snabbt bli jobbigare om den första snön, som vid de tillfällen vi varit där kommit just i mitten på september, blir riklig. Det kan också bli lite svårt med sikten och därmed risk för att gå fel om man hamnar i dessa snömoln.

Annars har vår oro alltid kretsat kring huruvida bomvägarna har varit öppna eller ej. Jag har för mig att bomvägen till Spiterstulen ska vara öppen till slutet på september.

Ha en trevlig resa!

/Henrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lättare från Juvashytta!

Hej!

Jag och frugan gick i somras upp på Galdhöpiggen från Spiterstulen! Visst, det är lätt att hitta men någon stig kan man inte tala om, ett konstant stenröse sista 1000 höjdmetrarna (plus några extra toppar på vägen). Det är nog inte kul att gå där med ett förrädiskt snötäcke på alla stenar. Från Juvashytta är det betydligt enklare eftersom man startar på 1880 moh och sedan går med guide i replag över glaciären, endast sista biten i stenröset.

Gå från Spiterstulen innan snön kommer, om ni hinner!

Go tur!
Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips