Gäddmagneter på Utsidan?

Hej!
Undrar om det finns någon på Utsidan som tillverkar beten själv.

Fick ett fantastiskt fint bete i födelsedagspresent i förra veckan och jagar nu fler för att fylla på lådan med.

Mycket roligare att ha handgjorda från svenska, småskaliga tillverkare än de från Rappala.

Betet jag fick var förresten ett The Wolf, gjord av Wolfcreek (kolla min avatar eller på Fiskesnack).

Så - några händiga grabbar/tjejer här?

Vinterpyssel

Det är enkelt att bygga en wobbler, det är en utmaning att bygga en bra wobbler.

Jag har snidat några stycken, se i mitt fotoalbum.

Har hittills jobbat med balsa men tänkte prova med al för att få ett mer lättjobbat material.

Börjar med att vira en rostfri ståltråd som får öglor i framändan och där jag vill ha krokar, på så sätt ska den tåla större monster utan att lossa (...I wish).
Därefter limmar jag in tråden mellan tudelade sidor tillsammans med vikt för vattenläget. Sen är det bara att gå loss med täljandet, slipandet och spacklandet.

Skeden har jag gjort av aluminium, men det går förmodligen lika bra med lexan eller plexiglas, kanske även en gammal tesked?

Alltid lika roligt med färgsättningen, Kajsa Warg modellen. Den vita vita wobblern i mitt album har pärlemoreffekt, en rest från en gammal Volvo 740 :)

Så, lycka till, prova mycket och lek friskt så kommer nog ett vinnande recept så småningom.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tjusigt Mobilizer!

Klassiska wobblers!

Jo - har varit sugen på att börja själv.
Och du får det att låta så enkelt! :)

Tack för tipset!

/M

Klockrent Göran!

Fantastiskt bra tråd!

Pinsamt att göra ett nybörjarmisstag (även om jag är nybörjare här) och inte söka ordentligt innan jag postar...

Nu blir det till att hänga på antikvariat efter gäddprofessorns bok.

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips