Gå in ett par Lundhagskängor

Hej

Håller på och går in mina första Lundhagskängor, modellen är Park. Jag smörjer kängorna med fett för att mjuka upp dom, använder mig av liner och ytterstrumpor av ull och har nu gått ca 20-25 mil. Jag har inte fått något skoskav men jag tycker att dom är ganska obekväma runt vristen och jag blir lite öm på fotknölar och senan som går från stortån och upp mot skenbenet.

Är kängorna "färdiga" efter 25 mil eller måste jag gå mer innan dom blir bekväma? Jag vet ju att man får offra lite komfort när man väljer skalkängor men hur obekvämt är normalt?
Snörar jag kängorna för hårt kanske? Jag drar åt dom rejält och då sitter dom perfekt, om jag lättar på snörningen blir det skönare men då glappar skorna och sockorna gnids mot kängorna.

Vad är era erfarenheter?
 
Har ett par scout som jag köpte förra året. Trots flitigt användande så är mina upplevelser som dina. Gillar iden med skalkängor och vill inte byta tillbaka till goretex kängor men särskilt sköna verkar dom aldrig bli.

Ska testa att köpa lite mer avancerade iläggssulor för att se om dom blir bättre.
 
E nog snart uppe i en 100 mil med mina pro high. Haft dem i snart 6 år, skaften har blivit sköna och nu börjar dem bli skräddade för mig. Men får också skoskav av själva skon fortfarande runt hälen o över lästen vid stortån. Tror det mesta beror på sömmarna. Men tips e de gammal vattentricket för skalkängor. Dra på dränk i ljummet vatten o vandra så löser sig de mesta. Inläggssulan är också hjälplig. Borde nog sj skaffa en sådan snart. Lycka till!
 
Fylla med vatten kanske man ska testa.
Har dock hört att det endast snabbar på processen, man får samma resultat utan vatten fast det tar längre tid....
Kan vara värt ett försök iaf, provar imorgon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
Niklasx Gå in Lundhagskängor Kläder 21
myospinae Gå in Lundhags Scout? Kläder 4
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
Tomas J Gå in och vård av Lundhags Syncro Kläder 21
fjällman gå i stövlar? Kläder 7
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Elias Granqvist Träningsoverall i ett stycke Kläder 4
Smogz Efterlyser ett supertunnt syntetunderställ Kläder 11
Trilla Måste ge er ett ulltips Kläder 5
tallbarren Ange ditt varumärke med ett omdöme. Kläder 0
Nettchen Tighta byxor - ett problem? Kläder 6
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
0lofsson Ett bra köp? Kläder 5
erken Ett skalset Kläder 1
Hardwired Ett fot-relaterat problem Kläder 13
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
JEX Ett försök till!! Kläder 1
klyka I ett par knirrande, knarrande Meindl kängor... Kläder 4
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.