Funkar randonnébindningar på fetare skidor?

Dynafit?

Nu när ändå bindningar diskuteras, är det någon som har erfarenhet av Dynafit bindningar? Håller det om man inte åker tokhårt, eller måste man ta det lungt och hålla sig i fluffet?

faktum är att jag är mer nöjd med mina dynafit bindingar än med freeride bindningen, de har aldrig tjuvlöst vilket freerinen gjorde titt som tätt.
Har tom varit med om att skidan böjde sig så mycket att bakdelen på freeriden släppte och huxflux så var det lös häl.
Planen är att dra dit dynafiten på mina atomic 10:ex, 198cm och köra gärnet på turerna (de är rätt så lätt, skidorna alltså).
- anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fritschi

Visst håller bindningen.
Om skidan knäcks av att bindningen är för styv, vilket vat en ny upplysning för mej, är det troligen en kombination av väldigt mjuka skidor, feljusterad bindning, racingpjuck.
Vid användande av plastskor skall bindningens förspänning reduceras.
Vid höjdinställning av tådelen rekomenderas att en tunn styv pappersbit placeras under pjäxans tådel. Bindningens tådel sakll inte skruvas ner hårdare än att papperet går att dra med ett motstånd ungefär som ett bladmått vid ventiljustering.
Men åk med Rando dojor så försvinner alla ev. problem.

Nja, håller inte riktigt med om att det måste vara en kombination av mjuka skidor, hårda skor etc. Mina skidor som gick av var ett par scott santiago, relativt styva, o pjäxorna är rätt mjuka. En annan som råkat ut för samma sak åkta på ett par AK rocket vilket är en riktigt mjuk skida. Således verkar skidans styvhet inte ha någon inverkan!(?)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips