Funderingar och frågor kring vandring vid Helags

Det var inte meningen att vara dryg på något sätt. Jag undrade bara vilket vad du menade, kanske har vi gått olika vägar? Jag utgick bara från mina erfarenheter, precis som du så vänligt (eller drygt ;) ) har gjort. Då jag vandrat upp där fyra gånger så har det som sagt aldrig varit några problem. Men andra har, som visats, andra erfarenheter.

Tråkigt att du upplevde mitt inlägg så, är det flera som gjorde det så ber jag verkligen om ursäkt.

Instämmer. Det var tråkigt att "guaruska" uppfattade ditt inlägg som drygt.
Vadställen kan ju se så olika ut vid olika tidpunkter och olika år. Men man kan ju kanske hitta andra vadställen än de som är precis där stigen går. Vi blev inte blöta om fötterna. Vi hittade en stark snöbrygga litet uppströms.
 
Det blir en lång dag...

Jag kan tycka att det är en lång dag KLÄPPEN-HELAGS, 32 km totalt och +/- 1 000 höjdmeter.

Ett alternativ till den lite lönndryga vandringen genom KESUDALEN är att starta vid slalombacken vid TORKILSTÖTEN, ca 2 km söder KLÄPPEN. Det är också bara en parkering utan någon annan service än att man kan ställa sitt fordon där. Jag vill också minnas att det är gratis. Ungefär lika långt men avsevärt snabbare upp på kalfjället.

Vad gäller nederlagsort för utrustning, jag antar att det handlar om MC-ställ m. m. så finns flera synnerligen talbara näringsidkare i området, Storsjö Fiskecamp ca 20 km Ö LJUNDALEN belägen i STORSJÖ KAPELL (en av Sveriges vackraste byar), Ljungdalens camping, STF vandrarhem och till sist värdshuset Helags, båda i LJUNGDALEN. Med vem som helsta av dessa kan man nog komma överrens om avlämnande av utrustning mot lämpligt vederlag. God tur.
 
Det finns ett vad där man oundvikligen blir blöt om fötterna, om du inte har långa stövlar eller tar av dig skorna och vadar barfota.

Jag funderade ett tag på om det var det här vattendraget (Krustjärnsbäcken) som "guaruska" menade:

08062722johannaochjocke.jpg


Var lite nyfiken på om han tagit sig över på något sätt och följt någon, för mig, okänd led på norra sidan. Letar lite nya vägar att ta mig fram till Helags...
 
Mitt mål med motorcykeln är parkeringen vid Kläppen/Ljungdalen, därifrån har jag sedan tänkt gå till Helagsstugorna för en övernattning och sedan "toppbestigning" dagen efter (om vädret tilllåter).

Jag kan tycka att det är en lång dag KLÄPPEN-HELAGS, 32 km totalt och +/- 1 000 höjdmeter.

Jag tror han menar att han ska sova vid stugorna och dagen efter ta sig upp och sen ner till Kläppen...
 
Karolina P: ursäkt mottages. Alles återställt :) (det som jag syftade som drygt var "vilket vad är det?)
På ODBs bild ser TS precis vad jag menade, den bilden togs dessutom 10-12 dagar innan vi vandrade där, på samma ställe som bilden, och då kan ni anta att den snöbryggan var borta och det enda alternativet som var kvar var att vada, eller leta efter en annan övergång, men även detta senaste alternativ var inte lätt eftersom bäcken kantades av höga snödrivor.
Till TS: tänk också på att när man vandrat upp, säg ända till toppen, så är man rätt seg i benen och det kan faktiskt upplevas som jobbigare att sedan vandra nerför då de redan trötta benen måste hålla emot ens vikt i samspel med gravitationen.
Men som sagt. Vi ska dit v 27, det är idag spikat, och då kan jag beskriva hur det kändes: visserligen vandrar jag med en 12 kg bebis på bröstet och en packning på 15 kg på ryggen, samtidigt som man ska vara pedagogisk och kreativ med de 3 andra barnen som ska vandra själva så förutsättningarna är annorlunda; men myggstatus, vattennivå, snömängd och ev. stegräkning osv, är något jag kan bidra med.
 
Jag kommer inte ihåg att jag passerade något vad. Skriver man "Det finns ett vad där man oundvikligen blir blöt om fötterna" så får man räkna med mothugg. Ett extremt år kan det säkert vara svårt att komma över i juni men det finns ingen anledning att överdriva svårigheterna.
 
Är det fler som inte förstår att denna tråden handlar om att ge TS råd om att vandra upp på Helags? Eller ska ni fortsätta att haka upp er på om det finns ett vad eller inte?
 
Tack för alla kloka råd och delade erfarenheter! (trots en del sidospår)

Som jag skrev i början så har jag tänkt gå från Kläppen till Helagsstugorna för en tältövernattning där innan jag, nästa dag, går upp till toppen och sedan ner och tillbaka till parkeringen!
För visst är det inte mkt mer än 12-15 km från Kläppen till Helagsstugorna?

guaruska: Angående vandringen ner och tillbaka så är jag medveten om hur benen brukar kännas! Jag får bara hoppas att fysiken räcker till för det, om inte annat så är det inte värre än att jag får stanna och ta en natt till!
En rapport ser jag fram emot, det räcker om du avrundar stegräkningen till jämt tiotal! ;)

Jag tänkte ringa till vandrarhemmet i Ljungdalen i kväll och höra med dem vad det finns för möjligheter! Som du sa h00gorap så finns det säkerligen alla möjligheter att hitta någon som kan hjälpa mig till en rimlig kostnad!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Ruhl Funderingar runt fjällmaten Fjällvandring 27
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.