funderar på nogranheten

Hur analysera trackdata ?

Hade min GPS på i under ca 2.5 h i somras när jag mekade med kajaken och sparade trackdata var 10:de sekund, det blev drygt 900 trackpunkter. Med Swedish Grid borde det gå att göra diverse statistiska beräkningar genom att importera trackfilen i Excel eller något annat program. Problemet är det är över 20 år sedan jag läste några kurser i matematisk statistisk, och jag inte har kvar några kursböcker.

Någon med färskare statistikkunskaper som har tips om hur jag bäst utvärderar min trackfil.
Ska jag behandla X och Y tillammans eller var för sig ?
X resp. Y funktion av tiden ?
Fördelning runt aritmetiskt medelvärde?
Fördelning runt medianvärdet ?
Ska jag skippa de värden som ligger utanför 1 resp. 99 % pertilen ?

Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Begränsad lycka

Jag har provat det programmet tillsammans med min Vista, men det ger bara en begränsad funktionalitet.
Plottningen av positionen fungerar, men inte statistiken. Den baseras på uppgifter om HDOP och VDOP, står det, men jag har inte forskat i om detta är uppgifter som inte sänds i de NMEA strängar som kommer från en Vista, eller om det är något annat som är fel.

Satellitpositionerna och signalstyrkan fungerar inte heller, men de strängarna sänds inte från en Vista, så det är inte förvånande.

Anders

Självhjälp, men ändå inte.

Nu har jag forskat själv. GPGSA och GPGSV innehåller information som behövs för statistik och satellitbilder. Alltså ingen lycka med en Vista, som inte skickar ut dessa.

Men det fungerar inte med den demofil som följer med heller, trots att den innehåller dessa meningar.

Jag får väl forska vidare, såvida ingen annan vet redan?

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips