Fula sovsäckar

Har tittat runt lite på olika sovsäckar, och slås av den fula designen på många av dem. Skrikiga, gälla och fula färger. Och blank nylon på insidan känns väldigt plastigt och inte så mysigt att sova i.

Någon som har kommentarer till detta, eller förslag på sovsäckar med mer naturlig feeling?

Jag tänker mig en komforttemperatur på runt 0-4 grader (herr) , och vikt under 1000 g.

En annan fråga: Om det är nollgradigt ute, hur många grader kan man då räkna med att det blir i ett två-mannatält om man är en person i tältet?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ang tältets och dess inverkan på temperaturen.

Den stora tjänsten den gör är att ta bort vinden från dig och sovsäcken.

Sedan kanske du får 1-2 grader högst men det gäller om marken har samma temperatur luften.
På Våren när det är tjäle i marken kan det faktiskt vara kallare i tältet än utanför...så då loosar man.
På hösten däremot om dagarna är varma fortfarande och marken kanske håller en 20 grader innan solen går ned.
Då kan det vara minus utanför men du har kanske +10 innanför pga markvärmen.

Så nån nämnvärd tempökning får du inte

En annan fråga: Om det är nollgradigt ute, hur många grader kan man då räkna med att det blir i ett två-mannatält om man är en person i tältet?

Om du har mycket kläder på dig eller om du ligger i sovsäcken så är ju värmekällan (din kropp) isolerad, så då blir det inte speciellt varmt i tältet. Om du där emot är naken och ligger utan sovsäck så fungerar din kropp som en kamin och värmer upp luften i tältet så pass mycket att du känner temperaturskillnaden om du öppnar tält öppningen. Hur många grader vet jag inte. Hur mycket värme du producerar är individuellt men jag har för mig att man räknar med 1 w per kilo för en vuxen man.

Du kommer förlora mer värme än du producerar så du kommer börja frysa ganska snabbt!

Som ovanstående har sagt, det finns ju ingen värmekälla mer än din egen kropp (om du inte har nåt ljus eller ett kök eller nåt). Om marken är varm hjälper den till.

Kolla roberts.pl. Där kan du beställa färger som du vill till ett svårslaget pris. Bra grejer är det också enligt många källor.

//Per

Kanske köpa en silkeskokong?

Har tittat runt lite på olika sovsäckar, och slås av den fula designen på många av dem. Skrikiga, gälla och fula färger. Och blank nylon på insidan känns väldigt plastigt och inte så mysigt att sova i.

Någon som har kommentarer till detta, eller förslag på sovsäckar med mer naturlig feeling?

Jag tänker mig en komforttemperatur på runt 0-4 grader (herr) , och vikt under 1000 g.

Vad det gäller innertyget har andra material än "plast" ... som exempelvis nylon på insidan .... den stora nackdelen att man riskerar att sovsäcken blir blöt. Så det finns bra skäl till att sovsäckstillverkarna valt just sådana material. Ett bra alternativ om man ogillar den plastiga känslan (och inte vill sova i fullt underställ...) är att skaffa sig en "innersovsäck". Till exempel är sidenselmas reselakan mycket bekväma att sova i (http://www.sidenselma.se/produkt/res-i-siden/reselakan) och som extra bonus håller man ju sovsäcken renare och slipper tvätta den lika ofta.

I övrigt håller jag med om att roberts är ett mycket bra alternativ på alla sätt!

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips